Przejdź do treści
  • biuro@petraconsulting.pl
  • 507 057 730
Petra Consulting
  • O nas
    • O Petra Consulting
    • Nasz zespół
    • Praca z nami
    • Akademia Edukacyjna VCC
  • Projekty
    • Aktualne projekty
    • Archiwalne projekty
  • Usługi rozwojowe
  • Opinie klientów
  • Aktualności
  • Kontakt
  • SKLEP
    • E-learning
      • Marketing i sprzedaż
      • Human resources
      • Zarządzanie projektami
      • Finanse i rachunkowość
      • Kompetencje menedżerskie
      • Optymalizacja biznesu
      • Informatyka i bezpieczeństwo
      • Innowacje i rozwój
      • Inne
    • Szkolenia
      • Marketing i sprzedaż
      • Human resources
      • Zarządzanie projektami
      • Rozwój osobisty
      • Finanse i rachunkowość
      • Kompetencje menedżerskie
      • Optymalizacja biznesu
      • Certyfikacja kompetencji
      • Informatyka i bezpieczeństwo
      • Innowacje i rozwój
      • Inne
    • Usługi
      • Doradztwo biznesowe
      • Doradztwo zawodowe
      • Coaching
      • Mentoring
      • Webinaria
    • Produkty
  • BEZPŁATNA KONSULTACJA
    BEZPŁATNA KONSULTACJA
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Poradniki
  • Od programu do kultury – jak mentoring zmienia organizację na lepsze?
Dobre praktyki w tworzeniu programów mentoringowych

Od programu do kultury – jak mentoring zmienia organizację na lepsze?

To już ostatnia część mojego praktycznego poradnika – jak zrobić w firmie dobry mentoring i go nie zepsuć? Co zrobić, by mentoring rzeczywiście zadziałał – zamiast być tylko kolejnym punktem odhaczonym w strategii.

Jeśli pracujesz w HR, jesteś liderem, liderką, przeczytałaś/przeczytałeś właśnie kolejny wpis, jak mentoring rozwiązuje konkretne problemy np. z pozyskaniem talentów czy tarciami generacyjnymi i myślisz: róbmy to! Super, dobra decyzja!

Ale najpierw się do tego przygotuj.

Możesz zacząć od przeczytania dwóch poprzednich części tego materiału (tutaj możesz przeczytać część 1 >>> oraz część 2>>>), w których obszernie wyjaśniałamy:

  • jak określić cel programu i zasady realizacji
  • jak zaprojektować poszczególne kroki
  • jak tworzyć matryce kompetencji i indywidualne plany rozwoju
  • jak dobierać mentorów i mentee

Dzisiaj ostatni etap, czyli ewaluacja i monitorowanie. Zatem – zapraszamy do lektury.

Ewaluacja – bez tego nie wiesz, czy to działa

Aby program mentoringowy przynosił realne korzyści, nie wystarczy samo jego wdrożenie – konieczne jest bieżące monitorowanie postępów i dostosowywanie działań do potrzeb uczestników. To pozwala sprawdzić, czy relacje mentor-mentee są efektywne, czy cele programowe są realizowane a zwłaszcza – czy uczestnicy czują realną wartość płynącą z udziału w inicjatywie.

  • Organizuj regularne spotkania kontrolne, aby ocenić postęp w realizacji celów.
  • Zachęć uczestników do dzielenia się uwagami i sugestiami dotyczącymi programu.

Ważne: pamiętaj o doborze narzędzi (ankiety, kwestionariusze / mogą być nawet na google forms, spotkania feedbackowe, platformy mentoringowe i systemy LMS, raporty końcowe).

Very Important Person – czyli…

… Koordynator/-ka programu mentoringowego. W naszej ocenie osoba niezbędna do tego, by… nie zapanował chaos. Pełni rolę łącznika i moderatora, czuwa nad doborem par mentor-mentee, monitoruje postępy, rozwiązuje ewentualne trudności i zapewnia wsparcie organizacyjne.

  • Wyznacz taką osobę w zespole i dokładnie określ jej zadania.
  • Dobrze byłoby zadbać wcześniej o jej przeszkolenie i wyposażenie w niezbędne kompetencje / narzędzia.

Doceniaj, dopieszczaj, rozwijaj…

…swoich mentorów. Pełnią ważną rolę i powinni poczuć się wyjątkowo. A także mieć świadomość, że ich rozwój jest ważny, bo przecież rozwijają innych.

Nasza propozycja to:

  • cykliczne warsztaty, spotkania sieciujące czy superwizje organizowane po to, by mentorzy mogli wymieniać się doświadczeniami i rozwijać swoje umiejętności,
  • podpowiedź dla managementu i HR: warto podkreślać rolę mentorów i doceniać ich wkład, np. poprzez certyfikaty, publiczne podziękowania lub uwzględnienie ich w strategii rozwoju organizacji. Każdy lubi być chwalony, a w przypadku mentorów poczucie misyjności ma znaczenie także dla ich samooceny.

Kultura organizacyjna wspierająca mentoring

Nasza CEO napisała o tym setki wpisów. Mentoring nie musi być jednorazowym strzałem. Może stanowić fundament. Kultura organizacyjna oparta o dzielenie się wiedzą sprzyja budowaniu zaangażowanego, otwartego na naukę i bardziej zintegrowanego zespołu. Tyle – i AŻ tyle. Wiemy, jak dzisiaj wygląda kwestia zaangażowania i porozumienia, zwłaszcza w zespołach wielopokoleniowych.

Kultura mentoringu zmniejsza także rotację, wzmacnia lojalność i tworzy przestrzeń, w której osoby z większym doświadczeniem naturalnie wspierają młodszych stażem. Tworzy się środowisko do przekazywania wartości i najlepszych praktyk, dzięki czemu wiedza w firmie nie ginie, lecz ewoluuje i rozwija się wraz z organizacją. Czy nie o to nam chodzi?

Dlatego zawsze i wszędzie polecamy:

  • mentoring jako narzędzie rozwoju i stały element strategii HR,
  • zachęcanie ludzi do dzielenia się wiedzą i doświadczeniem na wszystkich szczeblach organizacji,
  • budowanie kultury opartej o wymianę wiedzy.

Tadaam – to już prawie koniec

Zakończenie relacji mentoringowej i podsumowanie całego programu to ostatni element działań.

W tym punkcie dobrze jest:

  • ustalić, jak i kiedy zakończy się proces mentoringu,
  • konieczne jest podsumowanie efektów współpracy, wyciagnięcie wniosków i zaplanowanie kolejnych kroków rozwojowe dla mentee. Bo najprawdopodobniej osoby biorące udział w tej relacji (także mentorzy) będą chciały tę przygodę kontynuować. I należy się z tego tylko cieszyć! 

Networking - kluczowa wartość dla całej organizacji

Ważne: budujcie wspólnie sieć networkingową

Koniec programu mentoringowego to nie koniec rozwoju. W Twojej organizacji właśnie powstała społeczność mentoringowa, więc – wykorzystaj to jak najlepiej.

  • zachęcaj uczestników do dalszego kontaktu i współpracy po zakończeniu programu,
  • świetnym pomysłem jest organizowanie wydarzeń lub grup inspiracji, aby rozwijać dalej tę społeczność – i rozsiewać ten gen 😉

I jeszcze na koniec: pamiętaj, aby uwzględniać różnice pokoleniowe, kulturowe i osobowościowe w procesie, to bardzo ważne, bo ludzie z różnych generacji mają po prostu różne potrzeby i oczekiwania. Daj przestrzeń i możliwości na indywidualizację relacji mentoringowych – a ludzie to naprawdę docenią.

>>> 

Mamy nadzieję, że te praktyki pomogą Ci stworzyć w Twojej organizacji skuteczny, zrównoważony program mentoringowy, który przyniesie realną wartość dla uczestników i organizacji. Ale jeśli czujesz, że temat wymaga konsultacji – w każdym z tych obszarów i na każdym etapie możemy pomóc.

Zajmujemy się tworzeniem i wdrażaniem takich programów od 10 lat. Prowadzimy również Akademię Certyfikowanych Mentorów, która przygotowuję do pełnienia roli mentora.

Uważamy, że dobry program mentoringowy i zaszczepienie kultury organizacji opartej na wymianie wiedzy i doświadczenia to obecnie klucz do zrównoważonego rozwoju, wzrostu kompetencji pracowników oraz przewagi konkurencyjnej.

Chcesz o tym porozmawiać?

Jeśli tak – śmiało, napisz do nas za pośrednictwem formularza BEZPŁATNA KONSULTACJA

Bądź na bieżąco z naszymi nowościami – zapisz się do newslettera i zaglądaj na nasze Social Media, tam także lubimy się dzielić wiedzą:

Facebook
LinkedIn
YouTube

 

 

Udostępnij:

Ostatnie artykuły

Pokolenie Alfa: dzieci ekranów, przyszli liderzy zmian - Petra Consulting
  • 28 października 2025 00:50·

Pokolenie Alfa: dzieci ekranów, przyszli liderzy zmian

Hipernatywni screenagersi, zcyfryzowani totalnie, będący w nieustannym połączeniu. Znający dobrobyt, nieuznający granic (tych geograficznych) i sztywnych hierarchii. Za 4 lata pojawią się na rozmowach rekrutacyjnych. Jesteście ciekawi, jaki szach-mat dla nas szykują? Alpha Generation. Dzieci ery smartfonów, TikToka i sztucznej inteligencji, które już teraz, jako nastolatki, mocno wpływają na trendy chociażby w marketingu czy konsumpcji dóbr. Pokolenie urodzone w dobrobycie, ale także – według licznych analiz – najbardziej wyedukowane (bo potrafiące reaserchować wiedzę). Przeczytaj całość >>>
Czytaj więcej >
  • 20 sierpnia 2025 15:14·

22 lata na własnych zasadach. O odporności, sercu i biznesie tworzonym od podstaw

22 lata w biznesie zobowiązuje. I to nie w biznesie zasilanym przez kapitał obcy, ale takim tworzonym od podstaw,  z serca, według własnych pomysłów, ale również z pewną odpornością na doradzanie zwłaszcza tych, którzy nigdy biznesu nie prowadzą (znacie to?). Dziś krótka historia ponad dwóch dekad firmy, która może się poszczycić jak na polskie warunki „długowiecznością”, a z pewnością odpornością na zmiany.
Czytaj więcej >
Page 1 Page 2 Page 3 Page 4 Page 5Następna →

Zostaw komentarz

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Umów się na bezpłatną konsultację

… i dowiedz się jak możemy Ci pomóc.

Masz pytanie?

Skontaktuj się z nami

  • tel. +48 507 057 730
  • e-mail: biuro@petraconsulting.pl

Masz pytania?

  • biuro@petraconsulting.pl
  • 507 057 730

Umów się na bezpłatną konsultację

… i dowiedz się jak możemy Ci pomóc.

Kompetencje wspierają rozwój – to nasza misja. Realizując przedsięwzięcia biznesowe z różnych dziedzin, jesteśmy świadomi, iż największym kapitałem firm są ich pracownicy. Stosując naszą misję wspieramy rozwój poszczególnych osób oraz całych firm na różnych płaszczyznach działania. Stawiamy na rozwój kompetencji, zaufanie oraz rozwój świadomości, odpowiedzialności biznesowej i społecznej.

Facebook Youtube Linkedin Instagram

SKLEP

  • Usługi
  • E-learning
  • Szkolenia
  • Produkty
  • Usługi
  • E-learning
  • Szkolenia
  • Produkty

FIRMA

Petra Consulting
ul. Broniewskiego 65B
58-309 Wałbrzych
Dolny Śląsk

BLOG

  • Wszystkie
  • Realizacje
  • Poradniki
  • Aktualności
  • Wszystkie
  • Realizacje
  • Poradniki
  • Aktualności

SZYBKI KONTAKT

  • 507 057 730
  • biuro@petraconsulting.pl

Informacje

  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • RODO
  • Mapa strony
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • RODO
  • Mapa strony
Petra Consulting
Polityka Prywatności | Regulamin strony
Projekt i wykonanie: Two Colours Agency

Zapisz się na nasz NEWSLETTER i pobierz DARMOWY E-BOOK Mentoring – odkrywanie potencjału.

Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest Sylwia Petryna prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą Pera Consulting, Szczawno Zdrój 58-310 ul. Saperów 7. NIP: 886-247-52-31, email: biuro@petraconsulting.pl, tel. 507057730 Podanie danych jest dobrowolne. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Klauzuli informacyjnej