Planując swój biznes musisz oszacować, jaki miesięczny dochód będzie dla Ciebie optymalny, zakładając oczywiście także niezbędne minimum – o tym pisałam w jednych z felietonów. Dokładanie do firmy to równia pochyła. Dlatego musisz nauczyć się dobrze wyceniać swoje usługi. Wiem, że dla wielu osób to jedna z trudniejszych kwestii.
Mam dla Was kilka podpowiedzi, co trzeba wziąć pod uwagę wyceniając usługę:
- Czy jestem specjalistą – czy dopiero się uczę?
- Ile czasu poświęcę na realizację usługi (bo może to być godzina – np. szkoleniowa, a może być np. 1,5 – np. pedicure połączony z peelingiem i masażem stóp, albo sprzątanie 50-metrowego biura, które według szacunków zajmie 2 godziny).
- Czy do realizacji usługi potrzebne są jakieś materiały?
- Czy do jej realizacji wykorzystam swoje materiały, czy powierzone?
- Czy do realizacji swojej usługi potrzebuję środków transportu (samochód)?
- Jakie są ceny u konkurencji?
Analiza tych podstawowych kwestii pomoże Ci wycenić swoją usługę.
Wyceniając pamiętaj, że:
- jeśli dopiero się uczysz, nie jesteś jeszcze ekspertem – nie możesz startować z najwyższą stawką
- najłatwiej wycenić swoją stawkę godzinową
- nie musisz mieć taniej niż konkurencja – możesz podkreślić, że dajesz w podobnej cenie coś więcej niż konkurencja – np. gwarantujesz pełną dyspozycyjność i 100-procentowe bezpieczeństwo (z biura nic nie zginie)
- trzeba zaznaczyć, że koszt realizacji usługi wzrasta, jeśli musisz zastosować swoje środki – ale wtedy można np. podkreślić, że są to środki eko lub bio
- klient, musi wiedzieć za co płaci, im dokładniej opiszesz, co wchodzi w skład Twojej usługi – tym lepiej, ludzie lubią mieć poczucie, że dostają dużo 😉
Mam nadzieję, że ta wiedza Ci się przyda. Jeśli uważasz ją za wartościową – podziel się z innymi.
Pozdrawiam wszystkich przedsiębiorczych
Mentorka, coach
#ŚrodaZWiedźmąBiznesu