Przejdź do treści
  • biuro@petraconsulting.pl
  • 507 057 730
Petra Consulting
  • O nas
    • O Petra Consulting
    • Nasz zespół
    • Praca z nami
    • Akademia Edukacyjna VCC
  • Projekty
    • Aktualne projekty
    • Archiwalne projekty
  • Usługi rozwojowe
  • Opinie klientów
  • Aktualności
  • Kontakt
  • SKLEP
    • E-learning
      • Marketing i sprzedaż
      • Human resources
      • Zarządzanie projektami
      • Finanse i rachunkowość
      • Kompetencje menedżerskie
      • Optymalizacja biznesu
      • Informatyka i bezpieczeństwo
      • Innowacje i rozwój
      • Inne
    • Szkolenia
      • Marketing i sprzedaż
      • Human resources
      • Zarządzanie projektami
      • Rozwój osobisty
      • Finanse i rachunkowość
      • Kompetencje menedżerskie
      • Optymalizacja biznesu
      • Certyfikacja kompetencji
      • Informatyka i bezpieczeństwo
      • Innowacje i rozwój
      • Inne
    • Usługi
      • Doradztwo biznesowe
      • Doradztwo zawodowe
      • Coaching
      • Mentoring
      • Webinaria
    • Produkty
  • BEZPŁATNA KONSULTACJA
    BEZPŁATNA KONSULTACJA
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Jak stworzyć idealną prezentację?

Jak stworzyć idealną prezentację?

Prezentacja. Temat rzeka. Kojarzy ci się z nudnym pokazem slajdów w PowerPoint z jakimiś wykresami, tabelkami + masa tekstu drobnym druczkiem? To znaczy, że nigdy nie widziałeś tej naprawdę DOBREJ. Ten wpis poświęcony jest więc właśnie tej kwestii. Jak w swojej prezentacji przykuć uwagę nawet trudnej publiczności? Jak tłumaczyć trudną wiedzę amatorom? To prawdziwa sztuka – ale możesz się tego nauczyć.

 

Przygotowaliśmy tu kilka przydatnych podpowiedzi, podzielonych na 5 etapów.

 

1 Zacznijmy od fundamentalne pytania: jaki jest Twój cel?

 

Przygotowując swoją prezentację oczywiście skupiasz się na tym, że ładnie wyglądała, żeby była ciekawa grafika, treść, itd. Ale naszym zdaniem zanim w ogóle się za to zabierzesz, musisz odpowiedzieć sobie na pytanie – po co ja tę prezentację robię? Jaki jest jej cel?

Bo tak naprawdę Twoja prezentacja ma spełniać 3:

  • nie marnować czyjegoś czasu (czyli ma być ciekawie, merytorycznie i nie za długo)
  • dawać wiedzę, uczyć czegoś (konkret)
  • przekonać słuchaczy, żeby chcieli iść z Tobą dalej 😉 (czyli nakłonić do produktu/rozwiązania – innymi słowy sprzedać)

A jeszcze krócej:

Musisz dać WARTOŚĆ.

I to się musi PODOBAĆ.

2 Opowiadaj historie

Suche fakty – to już naprawdę nikogo nie rusza. Wszyscy dziś opowiadają historie: w reklamach, na spotkaniach biznesowych, więc Ty też musisz w swojej prezentacji. Wciągający storytelling to podstawa. Zwłaszcza, że Twoja prezentacja to jest wystąpienie publiczne, mówisz do słuchaczy, do publiczności, nieważne, czy to 5 czy 100 osób. Musisz przykuć ich uwagę, sprawić, by spijali ci z ust i czekali na twoje następne słowo niczym celebrytki na swój nowy filmik na youtube 😉

Dobra narracja, fun, zabawne przykłady, anegdoty. Ale cały czas wiedza i wartość (patrz pkt 1). Cały czas konkret – ale nasycony emocjami.

3 Storytelling tworzy lukę informacyjną

Bardzo ważną dla odbiorcy.

Bo jeśli powiesz: Nasze rozwiązanie wpłynęło na poprawę sytuacji dzieci z najbiedniejszych rodzin. To nic się nie zadzieje.

Ale jeśli powiesz: Nasze rozwiązanie sprawiło, że 6-letnia Małgosia, wychowująca się z piątką rodzeństwa w małej wsi, w domu bez wody i centralnego ogrzewania, przez rok mogła korzystać bezpłatnie z zajęć, które pozwoliły jej spełnić największe marzenie: naukę baletu. I słuchaczom już się robi cieplej na serduchu, bo widzą tę malutką dziewczynkę, jak wspina się na paluszkach i w różowej spódniczce z tiulu tańczy, a na jej buzi zawsze smutnej i poszarzałej, wykwita uśmiech szczęścia.   I już patrzą na ciebie jakby przychylniej, i słuchają – jaki będzie ciąg dalszy?

To zresztą kluczowe pytanie w storytelingu: co się stało i co będzie dalej?

 Storytelling pobudza nam mózg, suche fakty – tego nie uruchamiają.

Żal, współczucie, rozbawienie to są emocje, które wzmacniają Twój przekaz. A WARTOŚCIOWY i ZABAWNY/EMOCJONALNY komunikat – jest lepszy, niż sam wartościowy komunikat.

 

4 Obrazki, obrazki

 

Zawsze uważałeś/aś, że prezentacja to ciąg slajdów, składający się z obrazka i treści. Zapomnij o tym.

Slajd w Twojej prezentacji to: obrazek/wizualizacja+ krótkie, intrygujące hasło. Koniec. Żadnego rozbudowanego tekstu, wyjaśnień, odnośników. Pomyśl o swoim slajdzie jak o bilbordzie. Masz tam jakąś rozbudowaną treść, linijki tekstu? NIE. I tak samo ma być w Twojej prezentacji.

Dajesz obrazek i hasło – może to być nawet JEDEN WYRAZ.  Cały tekst mówisz TY.

Jeśli dajesz wykres – spraw, by coś się zadziało, wprowadź animację, nieoczywiste „falowanie”, a nawet muzykę. I już będzie ciekawiej. Acha – i nie musisz wrzucać swojego logotypu na każdym slajdzie, wystarczy na pierwszym, ludzie przecież wiedzą, z kim rozmawiają 😉

 

5 Warsztat tworzenia prezentacji 

Gdy już masz to wszystko „obcykane”, zabierajmy się do tworzenia Twojej Wymarzonej Prezentacji.

Przystępując do tego jakże twórczego działania postępuj krok po kroku:

KROK 1: ustal potrzeby i okoliczności:

– potrzeby: po co w ogóle ja to robię, co daję (wartość dla odbiorcy), co chce uzyskać publiczność (jaki jest cel obecnych na spotkaniu/sali);

– okoliczności – gdzie jest twoja prezentacja, czy to będzie mała salka konferencyjna na 10 osób czy potężna sala na ponad setkę.

Pamiętaj: zawsze pokazujesz niższy KOSZT niż OCZEKIWANY w stosunku do WYŻSZEJ niż oczekiwana korzyści. Czyli mamy niesamowicie ekskluzywne szkolenie z certyfikatem, które sprawi, że będziesz zarabiać co miesiąc 10.000 więcej – to ekskluzywne szkolenie kosztuje 30.000, ale ty możesz je mieć za 3.500.

KROK 2: bierz surowy materiał: zobacz, jakie się pomysły pojawiają, nawet te głupie i dziwne, nie skreślaj ich od razu, może się okazać, że właśnie te dziwne najlepiej pasują do koncepcji  

KROK 3: zrób projekt slajdów – najlepiej po prostu narysuj je sobie na kartkach i rozłóż przed sobą żeby zobaczyć, jak to wygląda, może trzeba zmienić kolejność albo coś powiększyć, zmniejszyć?

KROK 4: złóż wszystko do kupy i PRZETESTUJ

Jak wiadomo już z lekcji polskiego, każdy tekst/rozprawka/wystąpienie ma trzy etapy: wstęp-rozwinięcie-zakończenie Oczywiście, Twoja prezentacja też ma te trzy etapy. U Ciebie niech to wygląda tak:

  • wstęp: sytuacja, w której się znaleźliśmy (przed),
  • rozwinięcie: pokazanie problemu (rozwiązanie), anegdotka, coś zabawnego i wniosek, potem teza –dowód na jej potwierdzenie, obserwacje
  • zakończenie: wnioski – wezwanie do akcji, że z tym, co proponujesz, będzie odbiorcom lepiej!

Jeśli zastosujesz ten przepis – gwarantujemy, że już nikt nigdy nie będzie chciał występować po TOBIE 😉

 

    Udostępnij:

    Ostatnie artykuły

    Dobre praktyki w tworzeniu programów mentoringowych
    • 13 kwietnia 2025 23:26·

    Od programu do kultury – jak mentoring zmienia organizację na lepsze?

    Jeśli pracujesz w HR, jesteś liderem, liderką, przeczytałaś/przeczytałeś właśnie kolejny wpis, jak mentoring rozwiązuje konkretne problemy np. z pozyskaniem talentów czy tarciami generacyjnymi i myślisz: róbmy to! Super, dobra decyzja. Ale najpierw się do tego przygotuj. To już ostatnia część mojego praktycznego poradnika – jak zrobić w firmie dobry mentoring i go nie zepsuć ;) Co zrobić, by mentoring rzeczywiście zadziałał – zamiast być tylko kolejnym punktem odhaczonym w strategii.
    Czytaj więcej >
    Dobre praktyki programów mentoringowych Petra Consulting
    • 11 marca 2025 23:12·

    Mentoring w firmie? Tak, ale dobrze zaplanowany!

    Rotacja pracowników, luki kompetencyjne, problemy z pozyskaniem talentów czy problemy z różnorodnością i inkluzywnością. No i wszechobecny spadek zaangażowania. To zjawiska coraz częściej obecne w organizacjach. W poszukiwaniu rozwiązań warto zainteresować się programami mentorigowymi. Ale - by nie stały się tylko ładnym hasłem w strategii, pokazujemy, co jest kluczowe, by taki program przyniósł realne korzyści. II część z cyklu: Jak zrobić dobry program mentoringowy w swojej organizacji?
    Czytaj więcej >
    Page 1 Page 2 Page 3 Page 4 Page 5Następna →

    Zostaw komentarz

    Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Umów się na bezpłatną konsultację

    … i dowiedz się jak możemy Ci pomóc.

    Romana_Kolasińska

    Romana Kolasińska

    Konsultant

    • tel. 507057730
    • tel. 459 569 373
    • e-mail: romana@petraconsulting.pl

    Masz pytania?

    • biuro@petraconsulting.pl
    • 507 057 730

    Umów się na bezpłatną konsultację

    … i dowiedz się jak możemy Ci pomóc.



      Kompetencje wspierają rozwój – to nasza misja. Realizując przedsięwzięcia biznesowe z różnych dziedzin, jesteśmy świadomi, iż największym kapitałem firm są ich pracownicy. Stosując naszą misję wspieramy rozwój poszczególnych osób oraz całych firm na różnych płaszczyznach działania. Stawiamy na rozwój kompetencji, zaufanie oraz rozwój świadomości, odpowiedzialności biznesowej i społecznej.

      Facebook Youtube Linkedin Instagram

      SKLEP

      • Usługi
      • E-learning
      • Szkolenia
      • Produkty
      • Usługi
      • E-learning
      • Szkolenia
      • Produkty

      FIRMA

      Petra Consulting
      ul. Broniewskiego 65B
      58-309 Wałbrzych
      Dolny Śląsk

      BLOG

      • Wszystkie
      • Realizacje
      • Poradniki
      • Aktualności
      • Wszystkie
      • Realizacje
      • Poradniki
      • Aktualności

      SZYBKI KONTAKT

      • 507 057 730
      • biuro@petraconsulting.pl

      Informacje

      • Polityka prywatności
      • Regulamin
      • RODO
      • Mapa strony
      • Polityka prywatności
      • Regulamin
      • RODO
      • Mapa strony
      Petra Consulting
      Polityka Prywatności | Regulamin strony
      Projekt i wykonanie: Two Colours Agency

      Zapisz się na nasz NEWSLETTER i pobierz DARMOWY E-BOOK Mentoring – odkrywanie potencjału.


      Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest Sylwia Petryna prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą Pera Consulting, Szczawno Zdrój 58-310 ul. Saperów 7. NIP: 886-247-52-31, email: biuro@petraconsulting.pl, tel. 507057730 Podanie danych jest dobrowolne. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Klauzuli informacyjnej