Przejdź do treści
  • biuro@petraconsulting.pl
  • 507 057 730
Petra Consulting
  • O nas
    • O Petra Consulting
    • Nasz zespół
    • Praca z nami
    • Akademia Edukacyjna VCC
  • Projekty
    • Aktualne projekty
    • Archiwalne projekty
  • Usługi rozwojowe
  • Opinie klientów
  • Aktualności
  • Kontakt
  • SKLEP
    • E-learning
      • Marketing i sprzedaż
      • Human resources
      • Zarządzanie projektami
      • Finanse i rachunkowość
      • Kompetencje menedżerskie
      • Optymalizacja biznesu
      • Informatyka i bezpieczeństwo
      • Innowacje i rozwój
      • Inne
    • Szkolenia
      • Marketing i sprzedaż
      • Human resources
      • Zarządzanie projektami
      • Rozwój osobisty
      • Finanse i rachunkowość
      • Kompetencje menedżerskie
      • Optymalizacja biznesu
      • Certyfikacja kompetencji
      • Informatyka i bezpieczeństwo
      • Innowacje i rozwój
      • Inne
    • Usługi
      • Doradztwo biznesowe
      • Doradztwo zawodowe
      • Coaching
      • Mentoring
      • Webinaria
    • Produkty
  • BEZPŁATNA KONSULTACJA
    BEZPŁATNA KONSULTACJA
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Pokolenie Alfa: dzieci ekranów, przyszli liderzy zmian
Pokolenie Alfa: dzieci ekranów, przyszli liderzy zmian - Petra Consulting

Pokolenie Alfa: dzieci ekranów, przyszli liderzy zmian

Za 4 lata wchodzą całe na biało one: ALFY. Dzieci ery smartfonów, TikToka i sztucznej inteligencji, które od najmłodszych lat uczą się w środowisku cyfrowym i globalnym. Szacuje się, że już w połowie lat 30. To właśnie oni zaczną kształtować rynek pracy, kulturę organizacyjną i sposób, w jaki firmy rozumieją rozwój, przywództwo oraz wartości. Co o nich wiemy?

 

Autorem określenia Alpha Gen jest Mark McCrindle, założyciel australijskiej firmy konsultingowej McCrindle Research (której raport przywołuję w artykule). Tak to wyjaśniał: „Jest to zgodne z naukową nomenklaturą używania alfabetu greckiego zamiast alfabetu łacińskiego i nie było sensu wracać do A, w końcu są pierwszym pokoleniem urodzonym w pełni w XXI wieku i dlatego są początkiem czegoś nowego, a nie powrotem do starego”.

A więc początek czegoś nowego.

Czego? Według wielu – to oni dokończą 100% cyfryzacji świata. Hmm. Spore wyzwanie. No i – czy świat na pewno tego chce? 

Pokolenie Alfa: definicja i kontekst

 

Według szacunków McCrindle, który przygotował obszerny raport na ten temat, pokolenie Alfa, urodzone w latach 2010-2024, według prognoz demografów będzie najliczniejszą, a zarazem najbardziej technologicznie zaawansowaną generacją w historii. Dorastają w świecie, w którym granice między rzeczywistością offline i online praktycznie zniknęły, a wiedza jest dostępna na kliknięcie. 
Jest też najbardziej obdarzonym „materialnie” pokoleniem, urodzonym w dobrobycie i mającym szanse na stosunkowo najdłuższe życie.

Kluczowe cechy i umiejętności pokolenia Alfa

 

  • Cyfrowa biegłość i technologia: Alfa to w pełni technologicznie zaawansowane pokolenie – dzieci wychowane od urodzenia z tabletami, smartfonami, asystentami głosowymi itp. – „screenagers”, pokolenie ekranów.
  • Adaptacja i automatyzacja:pokolenie Alfa szybko przyswajają nowe środowiska pracy – akceptują od razu modele zdalne czy hybrydowe. Uważają automatyzacje jako coś naturalnego, które wyręczy ludzi w prostych pracach, pozwalając skupić się na kreacji, indywidualizacji (to dla nich ważne).
  • Hiperconnecting: nieustannie połączeni (bo w sieci tak jest ;)) – oczekują natychmiastowej odpowiedzi, reakcji, informacji, nagrody. Nie lubią czekać. Nie lubią hierarchii.
  • Wielozadaniowość: łatwo przyswajają różne informacje w tym samym czasie, wykazując „zdolności do przetwarzania wielu fragmentów informacji jednocześnie” – można przeczytać w kolejnym raporcie Generacja Alfa – co się zmienia? . 
  • Kompetencje miękkie: Wymienia się tu głównie kreatywność, empatię, umiejętność współpracy. Ale bezpośrednie kontakty interpersonalne nie są ich mocną stroną, ponieważ większość czynności i komunikacji prowadzą w świecie wirtualnym.
Pokolenie Alfa i ich moce
Pokolenie Alfa i ich moce

Różnice między pokoleniami Alfa i Z

 

W gruncie rzeczy mają wiele wspólnego, jednak cyfryzacja mocniej odcisnęła swoje piętno na najmłodszej generacji. Zetki wzrastały razem z Facebookiem i Instagramem, tymczasem Alfy urodziły się już w rozbuchanym świecie wirtualnej rzeczywistości, która stała się dla nich naturalnym środowiskiem, nie alternatywą. Liczne badania, m. in. Deloitte potwierdzają, że Generacja Alfa utrwala wartości hołubione przez Zetki, takie jak autentyczność, różnorodność, inkluzywność, CSR  – tylko w jeszcze mocniejszym kontekście.

 

Wartości, potrzeby i oczekiwania wobec pracy

 

Pokolenie Alfa wnosi do świata pracy podobną do Zetek perspektywę wartości i potrzeb, tylko x 10.

Po pierwsze: autentyczność, dobrostan i elastyczność
nie są luksusem, lecz standardem.

Chcą pracować w środowisku, które daje im poczucie sensu, możliwość realnego wpływu i równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. W przeciwieństwie do Zetek, które dopiero torowały drogę idei work-life balance, Alfy oczekują pełnej integracji tych sfer i pracy, która rozwija, ale nie wypala.

To pokolenie, które nie uznaje hierarchii dla samej hierarchii – szuka partnerstwa, dialogu i szacunku. Ceni różnorodność, inkluzywność i firmy, które naprawdę działają zgodnie ze swoimi wartościami, a nie tylko je komunikują. Każdy fałsz jest natychmiast wyłapywany i punktowany. W pracy będą stawiać na sens, elastyczność i zrównoważony rozwój – i to one w dużej mierze zdefiniują, jak będzie wyglądać kultura organizacyjna przyszłości.

 

Wpływ na rynek pracy i relacje z pracodawcami

 

Pokolenie Alfa ma szansę stać się jednym z najbardziej wpływowych czynników transformujących rynek pracy w nadchodzącej dekadzie. Tym bardziej, że według zapowiedzi 80% stanowisk i zawodów, które będą wykonywać, jeszcze nie istnieje.

Dla organizacji oznacza to konieczność rozwijania nowych kompetencji oraz umożliwianie pracownikom nieustannego reskillingu.

Co nas potencjalnie czeka:

  • Jeszcze większa automatyzacja i technologizacja, wynikająca z rozwoju AI, także w obrębie narzędzi i organizacji pracy poprzez elastyczne modele i pracę projektową.
  • Kultura organizacyjna – nastawiona na angażujące i etyczne środowisko pracy.
  • Wielopokoleniowość 5.0 – w jednym miejscu pracy spotka się 5 pokoleń, a to będzie wymagać już nie doraźnych programów, tylko strategii i zmiany na poziomie kultury.
  • Rozwój, sens i dobrostan jako priorytety w pracy – organizacje muszą to oferować, by pozyskiwać i zatrzymywać talenty.

 

Are you ready? Alpha Generation is coming

 

Za kilka lat pierwsi przedstawiciele pokolenia Alfa pojawią się na rynku pracy, a za dekadę – wspólnie z Zetkami – staną się jego dominującą siłą. To pokolenie wychowane w świecie technologii, zmian i nieustannej interakcji, które inaczej myśli o pracy, sensie i relacjach zawodowych (i osobistych również). Czy dokonają rewolucyjnych zmian? Niekoniecznie, bo one już zaistniały. Ale na pewno warto analizować dane i przygotowywać organizacje, liderów i systemy HR na płynne zmiany, by uniknąć niepotrzebnych wstrząsów.

 

Od wielu lat śledzimy trendy na rynku pracy, w tym zmiany demograficzne, które mają wpływ na rozwój biznesu. Uczymy jak pracować z zespołami wielopokoleniowymi. Wiedza daje wzrost świadomości, a świadomość multiplikuje rozwój.

Chcesz o tym porozmawiać?

Jeśli tak – śmiało, napisz do nas za pośrednictwem formularza BEZPŁATNA KONSULTACJA

Bądź na bieżąco z naszymi nowościami – zapisz się do newslettera i zaglądaj na nasze Social Media, tam także lubimy się dzielić wiedzą:

Facebook
LinkedIn
YouTube

 

 

Udostępnij:

Ostatnie artykuły

  • 20 sierpnia 2025 15:14·

22 lata na własnych zasadach. O odporności, sercu i biznesie tworzonym od podstaw

22 lata w biznesie zobowiązuje. I to nie w biznesie zasilanym przez kapitał obcy, ale takim tworzonym od podstaw,  z serca, według własnych pomysłów, ale również z pewną odpornością na doradzanie zwłaszcza tych, którzy nigdy biznesu nie prowadzą (znacie to?). Dziś krótka historia ponad dwóch dekad firmy, która może się poszczycić jak na polskie warunki „długowiecznością”, a z pewnością odpornością na zmiany.
Czytaj więcej >
Audyt organizacyjny – jak naprawdę działa Twoja firma?
  • 4 sierpnia 2025 16:11·

Audyt organizacyjny – jak naprawdę działa Twoja firma?

Nie bój się audytu – zyskaj jasny obraz firmy, zanim ruszysz dalej. Audyt to nie kontrola ani polowanie na winnych, ale pełna diagnostyka organizacji, która pokazuje, co działa, a co wymaga zmiany. Dzięki zewnętrznemu spojrzeniu zyskasz obiektywne dane do podejmowania decyzji, uporządkujesz procesy i odkryjesz szanse na rozwój, zanim drobne zgrzyty zamienią się w kryzysy. Przeczytaj całość >>>
Czytaj więcej >
Page 1 Page 2 Page 3 Page 4 Page 5Następna →

Zostaw komentarz

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Umów się na bezpłatną konsultację

… i dowiedz się jak możemy Ci pomóc.

Masz pytanie?

Skontaktuj się z nami

  • tel. +48 507 057 730
  • e-mail: biuro@petraconsulting.pl

Masz pytania?

  • biuro@petraconsulting.pl
  • 507 057 730

Umów się na bezpłatną konsultację

… i dowiedz się jak możemy Ci pomóc.

Kompetencje wspierają rozwój – to nasza misja. Realizując przedsięwzięcia biznesowe z różnych dziedzin, jesteśmy świadomi, iż największym kapitałem firm są ich pracownicy. Stosując naszą misję wspieramy rozwój poszczególnych osób oraz całych firm na różnych płaszczyznach działania. Stawiamy na rozwój kompetencji, zaufanie oraz rozwój świadomości, odpowiedzialności biznesowej i społecznej.

Facebook Youtube Linkedin Instagram

SKLEP

  • Usługi
  • E-learning
  • Szkolenia
  • Produkty
  • Usługi
  • E-learning
  • Szkolenia
  • Produkty

FIRMA

Petra Consulting
ul. Broniewskiego 65B
58-309 Wałbrzych
Dolny Śląsk

BLOG

  • Wszystkie
  • Realizacje
  • Poradniki
  • Aktualności
  • Wszystkie
  • Realizacje
  • Poradniki
  • Aktualności

SZYBKI KONTAKT

  • 507 057 730
  • biuro@petraconsulting.pl

Informacje

  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • RODO
  • Mapa strony
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • RODO
  • Mapa strony
Petra Consulting
Polityka Prywatności | Regulamin strony
Projekt i wykonanie: Two Colours Agency

Zapisz się na nasz NEWSLETTER i pobierz DARMOWY E-BOOK Mentoring – odkrywanie potencjału.

Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest Sylwia Petryna prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą Pera Consulting, Szczawno Zdrój 58-310 ul. Saperów 7. NIP: 886-247-52-31, email: biuro@petraconsulting.pl, tel. 507057730 Podanie danych jest dobrowolne. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Klauzuli informacyjnej