Wyzwania organizacji 2024 – czyli nasz subiektywny ranking najważniejszych obszarów, z jakimi będą się mierzyć liderzy w nowym roku. Wyzwaniem numer 1 jest w naszej ocenie WIELOPOKOLENIOWOŚĆ. I o tym przeczytasz w tym obszernym wpisie.
Nowy rok to dobra okazja by przyjrzeć się, przed jakimi wyzwaniami staną organizacje w 2024 roku. Postaramy wziąć pod lupę te obszary, na które trzeba będzie położyć szczególny nacisk. Ich zrozumienie jest kluczowe dla skutecznego funkcjonowania współczesnych przedsiębiorstw. Także w kontekście zjawisk globalnych, na które nie mamy wpływu: takich jak starzenie się społeczeństwa, rozwój AI, kryzysy ekonomiczne, klimatyczne, itd.
Tylko reagując zwinnie na rzeczywistość i włączając się w aktualne trendy, organizacje będą w stanie nadążyć z jednej strony za zmieniającymi się warunkami zewnętrznymi, ale także odpowiadać na trendy wewnętrzne.
Dziś przyjrzymy się wyzwaniu, które dotyka już w zasadzie wszystkie organizacje.
Wyzwanie nr 1. Wielopokoleniowość i różnorodność
To zjawisko jest już faktem. Na rynku pracy funkcjonuje 5 pokoleń. Boomersi, milenialsi, X, Y no i Zetki, które jak się mówi, są game changerami, jeśli chodzi o dotychczas znany nam styl pracy, komunikowania się, postrzegania wartości. Jak pisze Forbses: „Całe branże i firmy będą rosły i spadały w ślad za pokoleniem Z”.
Z danych KRS wynika, że ponad ⅕ firm w Polsce jest już w rękach osób 30+, ponad ¼ zarządzają 40-latkowie; szefowie/szefowe 50+ to 22,9 %, a 60+ – 14,14 %. A to oznacza, że pracują ze sobą osoby w weku 60+ jak i 20+.
Różnorodność pokoleń w miejscu pracy
Mamy do czynienia z następującą sytuacją:
w organizacjach funkcjonują różnorodne i złożone zespoły, które wymagają umiejętności zarządzania opartego o znajomość potrzeb i zasobów poszczególnych generacji. Przedstawiciele różnych pokoleń mają różne wartości, cele i postawy życiowe. To z kolei ma istotny wpływ na dynamikę pracy, komunikację i relacje w zespołach. Dlatego zjawisko różnorodności może powodować konieczność ponownego przyjrzenia i zdefiniowania kultury organizacji.
Natomiast w kontekście wymiany pokoleniowej i odchodzenia dobrych specjalistów np. na emerytury konieczne jest zadbanie o to, aby wiedza i doświadczenie z firmy nie odeszły, lecz zostały trwale osadzone w organizacji.
Rolą liderów jest umiejętne wykorzystanie tych różnic i zbudowanie pomostu, umożliwiającego skuteczne zarządzanie i osiąganie celów organizacji.
Wykorzystanie różnorodności jako atutu
Jak współpracować i doceniać preferencje i talenty pracowników z różnych pokoleń? Oto największe wyzwanie dla liderów w najbliższym czasie.
Inkluzywność i równość w miejscu pracy
DEI czyli diversity, equity & inclusion (różnorodność, równość i włączenie) – to hasła ważne dla młodszych generacji. Czym jest dla nich inkluzywność? Odnosi się do tworzenia atmosfery i struktury, która aktywnie uwzględnia i szanuje różnice indywidualne a także zapewnia uczestnictwo i równość szans dla wszystkich pracowników, niezależnie od ich wieku.
Zetki chcą, aby ich pomysły były dla przełożonego ważne i cenne.
Ale chcą także możliwości rozwoju zgodnego z własnymi potrzebami. To także oczekiwania flexible work – młodzi pracownicy cenią sobie elastyczność w harmonogramie pracy i przede wszystkim możliwość pracy zdalnej. Inkluzywność oznacza w tym kontekście dostosowanie struktury pracy organizacji do różnorodnych preferencji pracowników. A z tym wciąż sporo firm ma wyraźny problem.
Tworzenie kultury organizacyjnej sprzyjającej różnorodności
Polskie organizacje stają się coraz bardziej wielopokoleniowe, a to jest fundamentalna zmiana na wszystkich poziomach: nie tylko zarządzania, ale także kultury organizacji. Zatem zadaniem managementu jest stworzenie takiego środowiska pracy, w którym Ci wszyscy ludzie ze sobą współpracują i rozumieją, dlaczego gramy do wspólnej bramki.
Dlatego w organizacjach wielopokoleniowych kultura organizacji ma obecnie szczególne znaczenie. Ponieważ może oddziaływać na:
- eliminowanie uprzedzeń i dyskryminacji
- promowanie otwartości i szacunku wobec różnic
- wspierać działania na rzecz równości (płci, etnicznej, wiekowej, seksualnej, płacowej, itd.)
Programy rekrutacyjne i rozwojowe zorientowane na różnorodność
Młodzi pracownicy chętniej wiążą się z organizacją, która wspiera różnorodność na wiele sposobów. Ważnym elementem jest tutaj oferowanie programów rozwojowych dostępnych dla wszystkich pracowników, z naciskiem na identyfikację talentów. Ale także transparentne kryteria awansów: stworzenie jasnych i przejrzystych zasad, które umożliwiają ocenę wyników pracownika w sposób obiektywny.
Komunikacja i budowanie wartościowych relacji
Każde pokolenie wyrastało w innej rzeczywistości i ma inne doświadczenia. Inaczej postrzega zjawiska – i inaczej się komunikuje. Zrozumienie, że różne pokolenia mogą preferować różne formy komunikacji jest kluczowe w procesie skutecznego zarządzania zespołami wielopokoleniowymi. Dla młodych pracowników cenniejsze mogą być np. narzędzia cyfrowe, komunikatory czy krótkie, zwięzłe e-meile. Z kolei osoby z pokolenia X czy Y lepiej komunikują się face to face, na tradycyjnych spotkaniach. To samo dotyczy feedbacku – dla Zetek nawet like w mediach społecznościowych jest formą informacji zwrotnej. Z kolei dla osoby z pokolenia baby boomers komunikowanie się przez popularny chat może być oznaką lekceważenia.
Różnorodność – problem z zarządzaniem
– Z mojego doświadczenia dla wielu managerów właśnie komunikacja i skuteczne poruszanie się między pokoleniami to najtrudniejsze zadanie – mówi Sylwia Petryna, CEO Petra Consulting, mentorka i praktyk Kaizen i Lean z 20-letnim doświadczeniem, autorka licznych programów mentoringowych dla organizacji. – Ponieważ tak naprawdę brakuje im kompetencji do zarządzania złożonością i wielopokoleniowością. Dlatego w tym kontekście wspominam o kompetencjach mentorskich, ponieważ one są tu niezwykle pomocne. Z jednej strony pomagają osadzić w organizacji wiedzę i doświadczenie, poprzez wzajemne rozwijanie kompetencji, z drugiej wspierają budowanie trwałych relacji ponad barierami generacyjnymi – podkreśla ekspertka.
Jeśli chcesz skutecznie zarządzać zespołem wielopokoleniowym, wzmocnij swoje kompetencje mentorskie
Przede wszystkim w obszarze:
– komunikacji
– wdrażania zasad inkluzywności (by każde pokolenie czuło, że jego głos ma znaczenie)
– zarządzania talentami
– dzielenie się wiedzą i doświadczeniem
– motywowania różnych pokoleń
– umiejętnego wspierania rozwoju zawodowego pracowników na każdym etapie kariery
Możesz to zrobić w certyfikowanej Szkole Mentorów – VI edycja startuje już w lutym 2024.
Jeśli chcesz sprawdzić, czy to dla Ciebie, umów się na BEZPŁATNĄ KONSULTACJĘ
Podsumowanie
Lider, który potrafi uwzględnić w swoim stylu zarządzania te wszystkie aspekty, będzie potrafił skutecznie zarządzać różnorodnością, wykorzystując unikalne umiejętności i perspektywy każdej grupy wiekowej. To może przyczynić się do tworzenia bardziej zrównoważonych, kreatywnych i innowacyjnych środowisk pracy.
Jak stać się takim liderem? O tym w naszym kolejnym wpisie z cyklu Wyzwania organizacji 2024 – tym razem o przywództwie transformacyjnym.
Bądź na bieżąco – zapisz się do newslettera i zaglądaj na nasze Social Media, tam także lubimy się dzielić wiedzą: