Prowadzisz firmę, oferujesz produkty lub usługi, budujesz konsekwentnie swoją markę. A czy prosisz swoich klientów o referencje? To właśnie one wpływają na Twoją wiarygodność, wskazują na profesjonalizm i jakość.
„Polecam firmę X, bardzo dobra obsługa, wysoka jakość, profesjonalizm, a do tego życzliwość i miłe osoby do kontaktu” – pisze pani X.
Często zwracacie na takie opinie uwagę, szukając usługi lub firmy? Zanim kupicie produkt lub usługę, sprawdzacie, co o nich mówią inni?
I bardzo dobrze!
Bo siła rekomendacji i referencji w biznesie ma ogromną wartość.
Dlatego dziś kilka słów o tym, dlaczego warto o nie zadbać.
Referencje to opinie, które zachęcają inne osoby do skorzystania z usług konkretnej firmy.
W obliczu ogromnej konkurencji, która dotyczy każdej gałęzi rynku, niezwykle znaczące są rekomendacje dla firmy, wydawane przez klientów.
Reklamę w Internecie, prasie czy telewizji może sobie wykupić każdy, ale nie każdy może liczyć na to, że zostanie polecony przez inną osobę lub instytucję.
Właśnie dlatego referencje są tak bardzo wartościowe.
Jak o nie zadbać?
- poproś swoich klientów, by napisali o Tobie kilka słów po skorzystaniu z usługi i zamieść np. ich skan na swojej stronie www w widocznej zakładce
- jeśli referencje są od znanego i rozpoznawalnego klienta (np. jakaś znana kancelaria lub instytucja publiczna) – warto je wydrukować, oprawić i powiesić w biurze
- zamieszczaj je regularnie w swoich mediach społecznościowych (FB i LI umożliwiają innym napisanie takiej rekomendacji w specjalnej zakładce)
- nie wstydź się poprosić o polecenie Ciebie i Twojej firmy w mediach społecznościowych znajomych i klientów
- jeśli dopiero zaczynasz – spróbuj zaoferować coś gratis by zdobyć pierwsze oceny
Posiadanie licznych referencji to:
– potwierdzenie, że firma jest wybierana i dobrze oceniana przez klientów
– dla osób, które nas nie znają, mogą stać się tym argumentem, który przeważy podczas wyboru. Klient myśli – o, inni mówią o firmie dobrze, więc jest warta uwagi
– w sposób obiektywny potwierdzają, że nasza firma jest godna zaufania i oferuje wysoką jakość usług lub produktów
– budują pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa lub marki osobistej
„Wolimy robić interesy z ludźmi, których znamy i którym ufamy.”
Prawda?
Rekomendacje i referencje w biznesie mają ogromne znaczenie na świecie. W przypadku budowania marki mają wręcz fundamentalne znaczenie.
Pamiętajcie więc, by o nie zadbać.