Wymiana pokoleniowa w polskich firmach staje się faktem. Pokolenie baby boomers odchodzi na emeryturę, X-y „za chwilę” taki wiek osiągną. W organizacjach zaczyna przybywać nowych pracowników z pokolenia Z, co w naturalny sposób wywołuje temat różnorodności pokoleniowej. Ale nie tylko. Czym jest różnorodność w organizacji i dlaczego dobrze jest o nią zadbać – o tym w dzisiejszym artykule.
Co to jest różnorodność organizacyjna?
Bez wątpienia można nią określić pewien złożony zestaw cech, doświadczeń i perspektyw w zespole, wynikający z różnic. Dziś mówimy o zróżnicowaniu na tle wieku, płci, doświadczenia, wartości, pochodzenia, kultury, kompetencji, poczucia własnej tożsamości, itd.
To zjawisko nabrało znaczenia właśnie w momencie, gdy do głosu doszła najmłodsza generacja, czyli Gen Z. Bo właśnie w licznych badaniach i analizach przedstawiciele tego pokolenia wskazują, jak ważna jest dla nich otwartość na różnorodność, jej poszanowanie i zrozumienie.
Ze zjawiskiem różnorodności mocno związana jest idea DEI, czyli diversity, equity & inclusion (różnorodność, równość i włączenie). To również hasła istotne dla młodszych generacji. Czym jest dla nich różnorodność, inkluzywność? Odnosi się do tworzenia atmosfery i struktury, która aktywnie uwzględnia i szanuje różnice indywidualne a także zapewnia uczestnictwo i równość szans dla wszystkich pracowników, niezależnie od ich wieku.
Więcej na ten temat możecie przeczytać w naszym wpisie: Wyzwania organizacji: wielopokoleniowość i różnorodność
Znaczenie różnorodności w dzisiejszym środowisku biznesowym
Różnorodność tak rozumiana, jest z pewnością ważnym elementem dla firm, które chcą być konkurencyjne. Różnorodność to bogactwo, to różne spojrzenia, doświadczenie, wiedza. To bezsprzecznie atuty, które można wykorzystać – pod warunkiem, że wiemy, jak to zrobić i mamy do tego narzędzia.
Jak się do tego właściwie zabrać? Przyjrzyjmy się kilku kwestiom.
Różnorodność jako źródło kreatywności
Zespół złożony z ludzi w różnym wieku, płci, o różnych doświadczeniach życiowych oznacza, że każdy z członków wnosi unikalne spojrzenie na problemy i wyzwania. To zwiększa szanse na generowanie innowacyjnych pomysłów i podejść. Burza mózgów, a czasami nawet konflikt są w stanie wygenerować ciekawszy pomysł niż spotkanie w grupie osób w tym samym wieku i podobnym spojrzeniu na świat. Inne style myślenia mają tutaj znaczenie, ale także spojrzenie okiem „damskim” i męskim” może przynieść o wiele większe korzyści.
Lepsza decyzyjność dzięki różnorodności
Mówi się, że zarządy złożone tylko z samych mężczyzn mają większe predyspozycje do podejmowania bardziej ryzykownych decyzji. Z kolei gremia sfeminizowane wykazują większą zachowawczość i ostrożność. Równowaga jest najlepsza, dlatego zarządy mieszane mają tendencję do lepszego szacowania mocnych i słabych stron i podejmują w efekcie trafniejsze decyzje.
Badania potwierdzają związek między różnorodnością a sukcesem rynkowym. Firmy z różnorodnymi zespołami są bardziej dochodowe, niż te jednorodne. Już w 2015 roku w raporcie McKinsey na temat spółek publicznych w USA zauważono, że osoby o największej różnorodności etnicznej i rasowej w zarządzaniu miały o 35 procent większe szanse na sukces finansowy. Od Virgin Group po Disney’a czy PricewaterhouseCoopers – te międzynarodowe koncerny mocno stawiają na diversity w swojej organizacji i osiągają dzięki temu znakomite wyniki.
Lepsze zrozumienie zmian dzięki różnym spojrzeniom
Konflikt „młodych i starych” to odwieczne zderzenie spojrzeń i wartości. Takie tarcia pojawiają się również w zespołach, ponieważ starsi pracownicy często uważają, że z racji wieku i doświadczenia wiedzą, co jest dla zespołu/działu/firmy lepsze. To w nich najczęściej rodzi się opór w związku z wprowadzanymi zmianami, a to może wywoływać napięcia i konflikty. Młodsi zyskują współpracując z doświadczonymi pracownikami. I jednocześnie uczą się dojrzałości. Współpraca osób z różnym spojrzeniem, energią i motywacją pomaga przełamywać stereotypy i dostrzec ukryte zalety. Często wyzwala także w osobach z długoletnim stażem nową energię nakierowaną na wyzwania zawodowe.
Większa szansa na rozwój osobisty i zawodowy
Osoby z pokolenia Z chętniej wybierają pracodawców, którzy w swojej kulturze organizacyjnej podkreślają wsparcie dla różnorodności i integracji. Dla Zetek taki pracodawca jest gwarancją miejsca, w którym będą mogły się rozwijać zgodnie z własnymi potrzebami – co jest wskazywane w wielu raportach dotyczących generacji Z.
W zróżnicowanym miejscu pracy ludzie są bardziej skłonni do pozostania i lojalni, ponieważ czują się szanowani i cenieni za swój wyjątkowy wkład.
Wzajemne inspirowanie się do rozwoju
Jaka jest jeszcze jedna, niezaprzeczalna korzyść z różnorodności w organizacji? To właśnie wzajemne inspirowanie się do rozwoju poprzez dzielenie się wiedzą. Tu wkraczamy płynnie w kulturę mentoringu, która osadza się właśnie na tej idei.
Możliwość wymiany wiedzy między pracownikami o różnym wieku, doświadczeniu, zasobach kompetencyjnych jest ogromną wartością – ponieważ pozwala wyłuskiwać talenty i osadzać cenne know-how, dostarcza i uzupełnia brakującą wiedzę, motywuje, wzmacnia relacje i więzi.
Największe wyzwania dla liderów, zarządzających złożonymi zespołami, to…
Wyzwania związane z zarządzaniem różnorodnością dotykają wielu obszarów. To przede wszystkim komunikacja, ale także motywowanie ludzi, którzy mają całkowicie odmienne systemy wartości czy priorytety.
To także:
- rozwój kompetencji i umiejętności
- identyfikowanie talentów (i docenienie – ważne dla każdego)
- stworzenie kultury organizacji, opartej o inkluzywność i włączenie
- stworzenie więzi i relacji w zespołach
- wzbudzanie zaangażowania i motywacja
- dostosowanie stylu zarządzania do potrzeb mieszanego zespołu
Jak skutecznie zarządzać różnorodnością w organizacji?
Mogą w tym pomóc programy i inicjatywy, wspierające zróżnicowanie.
To przede wszystkim:
- programy mentoringowe – wspierające rozwój zawodowy pracowników z różnych grup, zapewniające im dostęp do mentorów i możliwość zdobycia doświadczenia zawodowego
- odpowiednio dobrane szkolenia, wspierające lepsze zrozumienie różnic (kulturowych, w obszarze komunikacji, emocji, wartości, itd.)
- polityka rekrutacyjna, nastawiona na transparentność zasad i dające równe szanse kandydatom bez względu na wiek, płeć, doświadczenie
- polityka wewnętrzna organizacji, nastawiona na przeciwdziałanie defaworyzacji, dyskryminacji
- równość płac
- polityka różnorodności odzwierciedlona w składach zarządu i managemencie
- stworzenie kultury organizacyjnej opartej o dzielenie się wiedzą, otwartość i inkluzywność
Podsumowanie
Jeśli chcesz ten temat zgłębić – zapraszamy do naszego bloga, na kanały w Social Mediach albo do naszej Akademii Certyfikowanych Mentorów, która kompleksowo przygotowuje do projektowania i wdrażania skutecznych programów mentoringowych w organizacjach i pomaga zdobyć narzędzia do skutecznego zarządzania różnorodnością.
Jeżeli jesteś Liderem/-ką i chcesz skuteczniej zarządzać różnorodnym zespołem możesz skorzystać z naszego programu rozwojowo-mentoringowego Leader Skills – program w całości ukierunkowany jest na wzmocnienie roli liderów poprzez transformację przywództwa.
Chcesz jeszcze o coś zapytać?
Jeśli tak – śmiało, napisz do nas za pośrednictwem formularza BEZPŁATNA KONSULTACJA
Bądź na bieżąco z naszymi nowościami – zapisz się do newslettera i zaglądaj na nasze Social Media, tam także lubimy się dzielić wiedzą: