Przejdź do treści
  • biuro@petraconsulting.pl
  • 507 057 730
Petra Consulting
  • O nas
    • O Petra Consulting
    • Nasz zespół
    • Praca z nami
    • Akademia Edukacyjna VCC
  • Projekty
    • Aktualne projekty
    • Archiwalne projekty
  • Usługi rozwojowe
  • Opinie klientów
  • Aktualności
  • Kontakt
  • SKLEP
    • E-learning
      • Marketing i sprzedaż
      • Human resources
      • Zarządzanie projektami
      • Finanse i rachunkowość
      • Kompetencje menedżerskie
      • Optymalizacja biznesu
      • Informatyka i bezpieczeństwo
      • Innowacje i rozwój
      • Inne
    • Szkolenia
      • Marketing i sprzedaż
      • Human resources
      • Zarządzanie projektami
      • Rozwój osobisty
      • Finanse i rachunkowość
      • Kompetencje menedżerskie
      • Optymalizacja biznesu
      • Certyfikacja kompetencji
      • Informatyka i bezpieczeństwo
      • Innowacje i rozwój
      • Inne
    • Usługi
      • Doradztwo biznesowe
      • Doradztwo zawodowe
      • Coaching
      • Mentoring
      • Webinaria
    • Produkty
  • BEZPŁATNA KONSULTACJA
    BEZPŁATNA KONSULTACJA
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Różnorodność w organizacji: co oznacza w praktyce?

Różnorodność w organizacji: co oznacza w praktyce?

 

Wymiana pokoleniowa w polskich firmach staje się faktem. Pokolenie baby boomers odchodzi na emeryturę, X-y „za chwilę” taki wiek osiągną. W organizacjach zaczyna przybywać nowych pracowników z pokolenia Z, co w naturalny sposób wywołuje temat różnorodności pokoleniowej. Ale nie tylko. Czym jest różnorodność w organizacji i dlaczego dobrze jest o nią zadbać – o tym w dzisiejszym artykule.

Co to jest różnorodność organizacyjna?

 

Bez wątpienia można nią określić pewien złożony zestaw cech, doświadczeń i perspektyw w zespole, wynikający z różnic. Dziś mówimy o zróżnicowaniu na tle wieku, płci, doświadczenia, wartości, pochodzenia, kultury, kompetencji, poczucia własnej tożsamości, itd.

To zjawisko nabrało znaczenia właśnie w momencie, gdy do głosu doszła najmłodsza generacja, czyli Gen Z. Bo właśnie w licznych badaniach i analizach przedstawiciele tego pokolenia wskazują, jak ważna jest dla nich otwartość na różnorodność, jej poszanowanie i zrozumienie.

Ze zjawiskiem różnorodności mocno związana jest idea DEI, czyli diversity, equity & inclusion (różnorodność, równość i włączenie). To również hasła istotne dla młodszych generacji. Czym jest dla nich różnorodność, inkluzywność? Odnosi się do tworzenia atmosfery i struktury, która aktywnie uwzględnia i szanuje różnice indywidualne a także zapewnia uczestnictwo i równość szans dla wszystkich pracowników, niezależnie od ich wieku.

Więcej na ten temat możecie przeczytać w naszym wpisie: Wyzwania organizacji: wielopokoleniowość i różnorodność

Znaczenie różnorodności w dzisiejszym środowisku biznesowym

 

Różnorodność tak rozumiana, jest z pewnością ważnym elementem dla firm, które chcą być konkurencyjne. Różnorodność to bogactwo, to różne spojrzenia, doświadczenie, wiedza. To bezsprzecznie atuty, które można wykorzystać – pod warunkiem, że wiemy, jak to zrobić i mamy do tego narzędzia.

Jak się do tego właściwie zabrać? Przyjrzyjmy się kilku kwestiom.

 

Różnorodność jako źródło kreatywności

 

Zespół złożony z ludzi w różnym wieku, płci, o różnych doświadczeniach życiowych oznacza, że każdy z członków wnosi unikalne spojrzenie na problemy i wyzwania. To zwiększa szanse na generowanie innowacyjnych pomysłów i podejść. Burza mózgów, a czasami nawet konflikt są w stanie wygenerować ciekawszy pomysł niż spotkanie w grupie osób w tym samym wieku i podobnym spojrzeniu na świat. Inne style myślenia mają tutaj znaczenie, ale także spojrzenie okiem „damskim” i męskim” może przynieść o wiele większe korzyści.

Lepsza decyzyjność dzięki różnorodności

 

Mówi się, że zarządy złożone tylko z samych mężczyzn mają większe predyspozycje do podejmowania bardziej ryzykownych decyzji. Z kolei gremia sfeminizowane wykazują większą zachowawczość i ostrożność. Równowaga jest najlepsza, dlatego zarządy mieszane mają tendencję do lepszego szacowania mocnych i słabych stron i podejmują w efekcie trafniejsze decyzje.

Badania potwierdzają związek między różnorodnością a sukcesem rynkowym. Firmy z różnorodnymi zespołami są bardziej dochodowe, niż te jednorodne. Już w 2015 roku w raporcie McKinsey na temat spółek publicznych w USA zauważono, że osoby o największej różnorodności etnicznej i rasowej w zarządzaniu miały o 35 procent większe szanse na sukces finansowy. Od Virgin Group po Disney’a czy PricewaterhouseCoopers – te międzynarodowe koncerny mocno stawiają na diversity w swojej organizacji i osiągają dzięki temu znakomite wyniki.

Lepsze zrozumienie zmian dzięki różnym spojrzeniom

 

Konflikt „młodych i starych” to odwieczne zderzenie spojrzeń i wartości. Takie tarcia pojawiają się również w zespołach, ponieważ starsi pracownicy często uważają, że z racji wieku i doświadczenia wiedzą, co jest dla zespołu/działu/firmy lepsze. To w nich najczęściej rodzi się opór w związku z wprowadzanymi zmianami, a to może wywoływać napięcia i konflikty. Młodsi zyskują współpracując z doświadczonymi pracownikami. I jednocześnie uczą się dojrzałości. Współpraca osób z różnym spojrzeniem, energią i motywacją pomaga przełamywać stereotypy i dostrzec ukryte zalety. Często wyzwala także w osobach z długoletnim stażem nową energię nakierowaną na wyzwania zawodowe.

Większa szansa na rozwój osobisty i zawodowy

 

Osoby z pokolenia Z chętniej wybierają pracodawców, którzy w swojej kulturze organizacyjnej podkreślają wsparcie dla różnorodności i integracji. Dla Zetek taki pracodawca jest gwarancją miejsca, w którym będą mogły się rozwijać zgodnie z własnymi potrzebami – co jest wskazywane w wielu raportach dotyczących generacji Z.

W zróżnicowanym miejscu pracy ludzie są bardziej skłonni do pozostania i lojalni, ponieważ czują się szanowani i cenieni za swój wyjątkowy wkład.

Wzajemne inspirowanie się do rozwoju

 

Jaka jest jeszcze jedna, niezaprzeczalna korzyść z różnorodności w organizacji? To właśnie wzajemne inspirowanie się do rozwoju poprzez dzielenie się wiedzą. Tu wkraczamy płynnie w kulturę mentoringu, która osadza się właśnie na tej idei.

Możliwość wymiany wiedzy między pracownikami o różnym wieku, doświadczeniu, zasobach kompetencyjnych jest ogromną wartością – ponieważ pozwala wyłuskiwać talenty i osadzać cenne know-how, dostarcza i uzupełnia brakującą wiedzę, motywuje, wzmacnia relacje i więzi.

Największe wyzwania dla liderów, zarządzających złożonymi zespołami, to…

 

Wyzwania związane z zarządzaniem różnorodnością dotykają wielu obszarów. To przede wszystkim komunikacja, ale także motywowanie ludzi, którzy mają całkowicie odmienne systemy wartości czy priorytety.

To także:

  • rozwój kompetencji i umiejętności
  • identyfikowanie talentów (i docenienie – ważne dla każdego)
  • stworzenie kultury organizacji, opartej o inkluzywność i włączenie
  • stworzenie więzi i relacji w zespołach
  • wzbudzanie zaangażowania i motywacja
  • dostosowanie stylu zarządzania do potrzeb mieszanego zespołu

Jak skutecznie zarządzać różnorodnością w organizacji?

 

Mogą w tym pomóc programy i inicjatywy, wspierające zróżnicowanie.

To przede wszystkim:

  1. programy mentoringowe – wspierające rozwój zawodowy pracowników z różnych grup, zapewniające im dostęp do mentorów i możliwość zdobycia doświadczenia zawodowego
  2. odpowiednio dobrane szkolenia, wspierające lepsze zrozumienie różnic (kulturowych, w obszarze komunikacji, emocji, wartości, itd.)
  3. polityka rekrutacyjna, nastawiona na transparentność zasad i dające równe szanse kandydatom bez względu na wiek, płeć, doświadczenie
  4. polityka wewnętrzna organizacji, nastawiona na przeciwdziałanie defaworyzacji, dyskryminacji
  5. równość płac
  6. polityka różnorodności odzwierciedlona w składach zarządu i managemencie
  7. stworzenie kultury organizacyjnej opartej o dzielenie się wiedzą, otwartość i inkluzywność

Podsumowanie

 

Jeśli chcesz ten temat zgłębić – zapraszamy do naszego bloga, na kanały w Social Mediach albo do naszej Akademii Certyfikowanych Mentorów, która kompleksowo przygotowuje do projektowania i wdrażania skutecznych programów mentoringowych w organizacjach i pomaga zdobyć narzędzia do skutecznego zarządzania różnorodnością.

Jeżeli jesteś Liderem/-ką i chcesz skuteczniej zarządzać różnorodnym zespołem możesz skorzystać z naszego programu rozwojowo-mentoringowego Leader Skills – program w całości ukierunkowany jest na wzmocnienie roli liderów poprzez transformację przywództwa.

Chcesz jeszcze o coś zapytać?

 

Jeśli tak – śmiało, napisz do nas za pośrednictwem formularza BEZPŁATNA KONSULTACJA

Bądź na bieżąco z naszymi nowościami – zapisz się do newslettera i zaglądaj na nasze Social Media, tam także lubimy się dzielić wiedzą:

Facebook

LinkedIn

YouTube

 

 

Udostępnij:

Ostatnie artykuły

Dobre praktyki w tworzeniu programów mentoringowych
  • 13 kwietnia 2025 23:26·

Od programu do kultury – jak mentoring zmienia organizację na lepsze?

Jeśli pracujesz w HR, jesteś liderem, liderką, przeczytałaś/przeczytałeś właśnie kolejny wpis, jak mentoring rozwiązuje konkretne problemy np. z pozyskaniem talentów czy tarciami generacyjnymi i myślisz: róbmy to! Super, dobra decyzja. Ale najpierw się do tego przygotuj. To już ostatnia część mojego praktycznego poradnika – jak zrobić w firmie dobry mentoring i go nie zepsuć ;) Co zrobić, by mentoring rzeczywiście zadziałał – zamiast być tylko kolejnym punktem odhaczonym w strategii.
Czytaj więcej >
Dobre praktyki programów mentoringowych Petra Consulting
  • 11 marca 2025 23:12·

Mentoring w firmie? Tak, ale dobrze zaplanowany!

Rotacja pracowników, luki kompetencyjne, problemy z pozyskaniem talentów czy problemy z różnorodnością i inkluzywnością. No i wszechobecny spadek zaangażowania. To zjawiska coraz częściej obecne w organizacjach. W poszukiwaniu rozwiązań warto zainteresować się programami mentorigowymi. Ale - by nie stały się tylko ładnym hasłem w strategii, pokazujemy, co jest kluczowe, by taki program przyniósł realne korzyści. II część z cyklu: Jak zrobić dobry program mentoringowy w swojej organizacji?
Czytaj więcej >
Page 1 Page 2 Page 3 Page 4 Page 5Następna →

Zostaw komentarz

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Umów się na bezpłatną konsultację

… i dowiedz się jak możemy Ci pomóc.

Romana_Kolasińska

Romana Kolasińska

Konsultant

  • tel. 507057730
  • tel. 459 569 373
  • e-mail: romana@petraconsulting.pl

Masz pytania?

  • biuro@petraconsulting.pl
  • 507 057 730

Umów się na bezpłatną konsultację

… i dowiedz się jak możemy Ci pomóc.



    Kompetencje wspierają rozwój – to nasza misja. Realizując przedsięwzięcia biznesowe z różnych dziedzin, jesteśmy świadomi, iż największym kapitałem firm są ich pracownicy. Stosując naszą misję wspieramy rozwój poszczególnych osób oraz całych firm na różnych płaszczyznach działania. Stawiamy na rozwój kompetencji, zaufanie oraz rozwój świadomości, odpowiedzialności biznesowej i społecznej.

    Facebook Youtube Linkedin Instagram

    SKLEP

    • Usługi
    • E-learning
    • Szkolenia
    • Produkty
    • Usługi
    • E-learning
    • Szkolenia
    • Produkty

    FIRMA

    Petra Consulting
    ul. Broniewskiego 65B
    58-309 Wałbrzych
    Dolny Śląsk

    BLOG

    • Wszystkie
    • Realizacje
    • Poradniki
    • Aktualności
    • Wszystkie
    • Realizacje
    • Poradniki
    • Aktualności

    SZYBKI KONTAKT

    • 507 057 730
    • biuro@petraconsulting.pl

    Informacje

    • Polityka prywatności
    • Regulamin
    • RODO
    • Mapa strony
    • Polityka prywatności
    • Regulamin
    • RODO
    • Mapa strony
    Petra Consulting
    Polityka Prywatności | Regulamin strony
    Projekt i wykonanie: Two Colours Agency

    Zapisz się na nasz NEWSLETTER i pobierz DARMOWY E-BOOK Mentoring – odkrywanie potencjału.


    Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest Sylwia Petryna prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą Pera Consulting, Szczawno Zdrój 58-310 ul. Saperów 7. NIP: 886-247-52-31, email: biuro@petraconsulting.pl, tel. 507057730 Podanie danych jest dobrowolne. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Klauzuli informacyjnej