To komunikacja oparta na dobrych intencjach. To znaczy – nawet jeśli musisz komuś powiedzieć coś, co ten ktoś nie do końca chce usłyszeć – zrób to tak, by nie poczuł się źle, nie poczuł tego jako krytyki.
Komunikujemy się cały czas, bezustannie, wszędzie. W domu, w pracy, w środowisku. Często słyszymy od innych coś, co nas smuci, denerwuje, wywołuje złość. Nie umiemy tego przyjąć -bo mózg z natury traktuje krytykę jako atak 😊
W pozytywnej komunikacji chodzi właśnie o nastawianie obu stron.
Ty – mówisz tak, aby dać drugiej osobie sygnał, że jesteś do niej życzliwie nastawiona/y nawet w sytuacji, gdy przekazujesz uwagi krytyczne.
Twój rozmówca – przyjmując taką krytykę w dobrej intencji – widzi wskazówki, co ma zmienić, poprawić, a nie atak na siebie.
Jakie są zatem najważniejsze zasady pozytywnej komunikacji?
- Mów zawsze z dobrą intencją – zakładając, że nie chcesz nikogo dotknąć, skrytykować ocenić, leć pomóc mu zmienić np. zachowanie czy działania, których powinien unikać.
- Używaj komunikatu JA, a nie TY np. „poczułem się źle, gdy napisałeś do mnie takiego mejla”, zamiast „byłeś niekulturalny”.
Nie bój się mówić o uczuciach: np. „było mi przykro, gdy przerwałeś moje wystąpienie”.
Mów o swoich potrzebach i oczekiwaniach, ponieważ Twój rozmówca ma możliwość zobaczyć co jest dla Ciebie ważne i skorygować swoje zachowanie.
- Słuchaj uważnie innych – okazując zainteresowanie i szacunek pokazujesz swoje dobre intencje. Dawanie feedbacku jest zawsze lepsze od jego nie dawania – wówczas osoba może zacząć się domyślać, podejrzewać, dopowiadać sobie coś na podstawie Twojego zachowania, gestów, itd.
Pozytywna komunikacja ma ogromne znaczenie a poznanie technik skutecznej komunikacji może Ci się przydać np. podczas rozmowy rekrutacyjnej czy ubiegania się o awans.
Czy wykorzystujesz te zasady w codziennych relacjach?
Z czym masz największy problem? Napisz w komentarzu, chętnie pomożemy.