Pojawienie się nowych pracowników w firmie to zawsze duże wyzwanie. Nowe obowiązki, nowe środowisko to sytuacja stresująca zwłaszcza dla pracownika. W szybszym dostosowaniu się do nowej pracy pomagają dobre procedury onboardingowe.
Co to jest onboarding?
Wprowadzanie na pokład nowych pracowników – czyli onboarding – to standardowa procedura w każdej firmie.
No właśnie – ale czy to jest procedura? Czy nie wygląda to tak, że „nowego” przydziela się starszemu pracownikowi z poleceniem: „pokaż wszystko co i jak” 😉
Oczywiście, to mocno przerysowany przykład, jednak wciąż w wielu firmach (zwłaszcza mniejszych), onboarding mniej więcej tak właśnie wygląda.
Duże organizacje nie mogą sobie pozwolić na taką improwizację, dlatego w większości istnieją procedury, które systematyzują krok po kroku wprowadzenie nowego pracownika do organizacji.
Dlaczego Lean sprawdza się przy rekrutacji?
Zakończyliśmy właśnie leanowskie szkolenie dla dużej organizacji. Obszar pracy dotyczył trenerów wewnętrznych, którzy będą wykorzystywać Lean do usprawnienia swojej pracy trenerskiej oraz do onboardingu. Szkolenie odbywało się w certyfikacji VCC, nakierowane było na konkretny obszar działania firmy.
Trenerzy będą wykorzystywać zdobytą wiedzę do zoptymalizowania działań zarówno podczas samej rekrutacji, jak i do wdrażania nowych osób. W firmie odbywają się częste i duże rekrutacje, ponieważ organizacja pracuje projektowo. Dlatego potrzebne były ustandaryzowane procedury, które z łatwością będzie można zastosować do każdego procesu.
Onboarding z zastosowaniem Lean – 5 prostych kroków
Oto kilka przykładów zastosowania Lean w onboardingu, uniwersalnych dla każdej organizacji.
- stworzenie czegoś takiego jak „email pierwszego dnia” – czyli informacja wysyłana elektronicznie do nowego pracownika na kilka dni przed rozpoczęciem pracy ze skrótem najważniejszych informacji, dotyczących stanowiska i firmy
- szkolenie stanowiskowe: bardzo ważny element, powinno być dokładnie opisane, jakie czynności i kto przeprowadza z nową osobą na jej nowym stanowisku pracy – czyli kluczowe etapy, zadania i osoby odpowiedzialne (takie TWI)
- standaryzacja materiałów i szkoleń: wszyscy nowi pracownicy powinni otrzymać dostęp do jednolitych i standaryzowanych materiałów oraz szkoleń, które pomogą im zrozumieć kulturę firmy, zasady działania i oczekiwania wobec nich. To wspomaga spójny start dla każdej osoby dołączającej do organizacji
- identyfikacja marnotrawstw: czyli wszystkich wąskich gardeł, które spowalniają procedury przyjęcia – i często dotyczą one sfery office. To mogą być np. braki informacyjne w dokumentacji do HR czy księgowości, które opóźniają lub utrudniają przepływ informacji dotyczących nowych pracowników, zdublowane e-maile, arkusze excel, itd.
Dlaczego Lean przydaje się w obszarze onboardingu?
Przede wszystkim:
- pozwala na bardziej efektywne i szybsze przygotowanie nowych pracowników
- zmniejsza ryzyko popełnienia błędów
- oszczędza czas i zasoby firmy
- przy częstych i dużych rekrutacjach, zwłaszcza tam, gdzie ludzie zatrudniani są do konkretnego projektu, dobrze zaprojektowane procedury pozwalają uniknąć chaosu i szybciej wdrożyć nowe osoby.
Potrzebujesz leanowskich rozwiązań w swojej firmie? Chętnie pomożemy, mamy 20 lat doświadczenia w projektowaniu i wdrażaniu Lean w zarówno dużych strukturach, jak i mniejszych przedsięborstwach.
Skorzystaj z pomocy naszych doradców – zapisz się na BEZPŁATNĄ KONSULTACJĘ.
Jeśli potrzebujesz Lean w swojej organizacja – zerknij także na nasze szkolenia w tym obszarze:
Lean Office szkolenie certyfikujące
Wdrażanie i koordynowanie procesów biznesowych w oparciu o Lean
Od 20 lat wspieramy firmy i osoby w rozwoju zawodowym i osobistym.