Kultura organizacji to jeden z najważniejszych elementów strategii każdego przedsiębiorstwa. Dobrze zdefiniowany i zaimplementowany zbiór wartości, norm i praktyk pozwala na skuteczniejsze zarządzanie i osiąganie celów. W budowaniu skutecznej kultury organizacji pomaga lean, bo angażuje wszystkich pracowników i skupia się na racjonalnych rozwiązaniach.
Po co nam kultura organizacji?
Nie ma chyba menedżera, który nie chciałby aby ludzie byli zaangażowani, „żyli” tym co dzieje się w firmie, utożsamiali się z nią, znali jej cele strategiczne i chcieli je z pasją realizować.
Brzmi trochę jak bajka? Niestety – w wielu firmach zaangażowanie czy utożsamienie się z firmą jest sporym problemem. Dlaczego? Dość często powodem jest właśnie nieadekwatna kultura organizacji.
Bo ona tak naprawdę sprawia, że ludzie czują się w pracy dobrze i chcą ze sobą współpracować. Gdy nie ma dobrej, aktualnej i przemyślanej kultury organizacji – to trudno wymagać od ludzi pasji i zaangażowania.
Dlatego warto przyjrzeć się temu, jak wygląda nasza kultura organizacji i zastanowić się, czy nie warto oprzeć ją na lean.
Misja, wizja i wartości
To trzy ważne elementy, na których opiera się kultura każdej organizacji. Powinny być czytelnie zdefiniowane i komunikowane tak, aby pracownicy mieli szansę je poznać i odpowiedzieć sobie na pytanie: czy to są także moje wartości i moje cele? Czy ja się z tym utożsamiam?
Są organizacje, które skutecznie działają w oparciu o bardzo sprecyzowane procedury, wytyczne, standardy, itd. Firma działa w oparciu o te wytyczne i pracownicy muszą się do nich dostosować. Dla kogoś może to być ok. – ale są osoby, które nie potrafią tak pracować. Jeśli nie dostaną szansy zapoznania się z taką kulturą organizacji przed rekrutacją – to się w tej firmie nie odnajdą i skończy się to rotacją. A przecież nie na tym zależy firmom, aby pracownicy przychodzili na chwilę i odchodzili.
Natomiast jeśli od razu zdefiniujesz i jasno przedstawisz, jakie są wartości i misja w firmie, jak je realizujemy i czego oczekujemy – pracownikom łatwiej się do tego dostosować. W określeniu czytelnej i zrozumiałej kultury organizacji zdecydowanie pomoże Lean i Lean Management.
Zarządzanie w duchu Lean – czyli jakie?
Istotą Lean jest „odchudzenie”, wspólna realizacja celów i zaangażowanie KAŻDEGO w firmie.
Z zaangażowaniem jest zawsze największy problem, zwłaszcza, gdy trzeba ludzi przekonać do zmian. A Lean to ciągle zmiany, wynikające z nadrzędnego celu. Czyli z eliminacji marnotrawstw i ulepszania procesów w całej organizacji.
– Leanowska kultura organizacji wymaga zaangażowania zarówno managementu, jak i zespołów. Ale przykład musi iść z góry, dlatego na początek najcięższą praca spoczywa na menedżerach. Bo nie wystarczy powiedzieć: „robimy tak i tak”. To od liderów zależy, czy ludzie zrozumieją powody wprowadzanych zmian i czy je zaakceptują. A zmiana zawsze rodzi opór – podkreśla Sylwia Petryna, CEO Petra Consulting i praktyk Lean oraz Kaizen, która od wielu lat przeprowadza firmy przez takie procesy zmian – Dlatego tak ważna jest znajomość misji i wizji firmy, aby pracownik był w stanie odpowiedzieć sobie na pytanie: jak w swojej pracy realizuję tę misję i wizję? Jaka jest moja odpowiedź na pytanie: DLACZEGO pracuję właśnie w tej firmie?
Jak budować leanowską kulturę organizacji?
Przystępując do budowania lub zmiany istniejącej kultury organizacji w oparciu o Lean Management warto zacząć od kilku ważnych elementów:
- trzeba sobie uświadomić, jak ważna jest rola szczebla kierowniczego we wprowadzaniu zmian. Aby zaszczepić kaizenowskie i leanowskie myślenie najpierw w managemencie. Bo jak wiadomo, ryba psuje się od głowy a przykład idzie z góry,
- komunikacja: implementacja nowych rozwiązań musi iść od kierownictwa, dlatego menedżerowie będą osobami, które jako pierwsze dostaną lawinę pytań, a czasami także niezadowolenia od swoich ludzi. I to ich zadaniem będzie mądre rozwiewanie wszelkich obaw i wątpliwości i inicjowanie zaangażowania,
- dobrym rozwiązaniem jest powołanie w organizacji agentów zmian albo liderów Kaizen. Ich zadaniem będzie inspirowanie do zmian innych członków organizacji poprzez swoje zaangażowanie i wdrażanie zmian „na żywo”.
Jednym z najczęstszych błędów przy wdrażaniu Lean jest myślenie, że wystarczy „przeszkolić” kilka osób w firmie i one to potem jakoś pociągną…
Niestety – to tak nie działa.
Musi być zaangażowanie wszystkich. I zrozumienie: po co my to robimy?
Kultura lean to kultura oparta o ludzi
Lean Management to nie zestaw narzędzi i metod – to filozofia oparta o dążenie do doskonałości. Lecz nie sam proces udoskonalania jest tu najważniejszy.
Żeby w pełni zafunkcjonowała Lean’owska kultura organizacji – wszyscy muszą w tym procesie uczestniczyć. I poczuć, że jako jednostki mają wpływ na rozwój firmy. A także odczuć, że są w organizacji ważni. Że nie chodzi tylko o zysk i wyniki – ale o to, by ludzie dobrze się ze sobą czuli i wspierali siebie.
Jesteśmy obecnie w fazie opracowywania i wdrażania Lean w dwóch dużych firmach. Pracę rozpoczęliśmy od analizy kultury organizacji i przygotowania zmian w tym obszarze. Bez nich cały proces nie miałby szans się udać.
Jeśli potrzebujesz wsparcia w poprawie funkcjonowania swojej firmy, chcesz wdrożyć skuteczne procesy i poprawić komunikację oraz relację w Twojej firmie – zapraszamy do współpracy.
Skorzystaj z pomocy naszych doradców – zapisz się na BEZPŁATNĄ KONSULTACJĘ.
Jeśli potrzebujesz Lean w swojej organizacja – zerknij na nasze szkolenia w tym obszarze:
Lean Office szkolenie certyfikujące
Wdrażanie i koordynowanie procesów biznesowych w oparciu o Lean
Od 20 lat wspieramy firmy i osoby w rozwoju zawodowym i osobistym.