Temat komunikacji jest jak rzeka – można o nim dużo dyskutować, nie bez powodu komunikacja jest jednym z tych szkoleń, z których firmy korzystają najczęściej – zwłaszcza obecnie, gdy funkcjonujemy w świecie zaburzonych kontaktów społecznych. Bo jej rola wykracza już poza samo znaczenie przekazywania informacji.
Praca zdalna, zespoły rozproszone i wynikający z tego brak kontaktów bezpośrednich, emocje związane z utratą poczucia bezpieczeństwa sprawiają, że komunikacji wewnętrzna nabiera kluczowego znaczenia. Staje się bowiem już nie tylko podstawowym źródłem informacji, ale przede wszystkim ważnym narzędziem umożliwiającym zachowanie więzi, utrzymania pewnej wspólnoty ale także efektywności.
Mimo, że nauczyliśmy się już nieco funkcjonować w rzeczywistości pandemicznej, firmy powinny nadal przywiązywać szczególną wagę do kwestii komunikacji.
O czym musimy ciągle pamiętać? – Zapytaliśmy naszą doświadczoną trenerkę Małgorzatę Niski, która w Petra Consulting prowadzi szkolenia poświęcone komunikacji nastawionej na współpracę.
Nie rob tego źle
- Rola lidera – organizacja pracy, wytyczanie celów, sprawiedliwe delegowanie zadań.
- Ustalenie jasnych zasad współpracy – wyznaczenie terminów spotkań, godzin kontaktów, oczekiwany czas odpowiedzi na pytanie, preferowany kanał komunikacji – uzgodnione ze wszystkimi członkami zespołu
- Organizacja wideokonferencji – spotkania i rozmowy dają możliwość podzielenia się problemami z innymi, zwiększają zaangażowanie i budują zespół.
- Uważność i otwartość na potrzeby innych członków zespołu – empatia, uważne słuchanie.
- Warsztaty i szkolenia dla pracowników w zakresie współpracy i komunikacji.
Bądź odpowiedzialny za swoje słowa
Zasady te warto stosować zarówno w komunikacji pionowej, czyli na linii szef-podwładny, jak i poziomej – czyli pomiędzy pracownikami w zespole. Ale w pierwszej kolejności to lider odpowiada za stworzenie wspólnie z zespołem zasad komunikacji, zorganizowania pracy i takiego delegowania zadań, aby nie wywoływało to konfliktów między pracownikami.
Poza tym – każdy członek zespołu odpowiada za jasność swojej wypowiedzi, dlatego dobrze, by zadbał o to, aby nie zostawiać miejsca na niedopowiedzenia i domysły. Jeżeli problemy w komunikacji powtarzają się – warto organizować szkolenia, na których pracownicy uczą się udzielania sobie informacji zwrotnych, słuchania, uważności na potrzeby współpracowników, zrozumienia i akceptacji dla opinii innych.
Różnice w postrzeganiu, przekonanie, że to JA MAM RACJĘ, są najczęstszym powodem zaburzania właściwej komunikacji. Niezbędnym elementem porozumienia jest danie prawa drugiemu człowiekowi do swojej racji i widzenia świata swoimi oczami.
Chcecie dowiedzieć się więcej, poznać sprawdzone techniki komunikacji – zapraszamy na 5-godzinny warsztat
1 thoughts on “Ja mam rację, czyli problemy w komunikacji”
Wato równolegle do kompetencji twardych rozwijać również miękkie – we współczesnym świecie wzmocnienie lub nabycie wiedzy w zakresie informatyki może decydować o przetrwaniu na danym stanowisku. W związku z tym zapraszamy do itschool.pl 🙂