Feedback jest kluczowym elementem w procesie rozwoju osobistego i zawodowego. Jedną z popularnych metod udzielania feedbacku jest metoda FUKO, która zdobyła uznanie ze względu na swoją skuteczność i prostotę. Jak skutecznie i prawidłowo używać tego narzędzia? Zapraszamy do ciekawego cyklu na naszym kanale YT.
Co to jest metoda FUKO?
FUKO to akronim od czterech kluczowych elementów feedbacku: Fakty, Uczucia, Konsekwencje, Oczekiwania. Jest to strukturalne podejście do udzielania informacji zwrotnej, które pomaga w klarownym i konstruktywnym przekazaniu swojego zdania oraz wspiera odbiorcę w lepszym zrozumieniu przekazywanej informacji. Także tej korygującej, z którą zawsze jest najwięcej kłopotów. I to zarówno w przekazie- jak i odbiorze.
Elementy metody FUKO
- Fakty (F): Opisanie konkretnych obserwacji bez interpretacji.
Stwierdzasz: „Zauważyłem, że na ostatnim spotkaniu zespołu spóźniłeś się o 15 minut.”
- Uczucia (U): Wyrażenie swoich emocji związanych z zaistniałą sytuacją.
Mówisz: „Poczułem się zaniepokojony, ponieważ spóźnienie mogło wpłynąć na naszą efektywność.”
- Konsekwencje (K): Omówienie wpływu zachowania na innych lub na zespół.
Wskazujesz: „Spóźnienie spowodowało, że musieliśmy zacząć spotkanie później, co skróciło czas na dyskusję o ważnych kwestiach.”
- Oczekiwania (O): Sformułowanie konkretnych oczekiwań na przyszłość.
Wyrażasz: „Chciałbym, żebyś na przyszłość starał się przychodzić na czas, abyśmy mogli maksymalnie wykorzystać czas spotkań.”
Dlaczego warto stosować metodę FUKO?
Bo jest klarowna i obiektywna. Struktura FUKO pomaga w precyzyjnym i zrozumiałym przekazywaniu feedbacku. Dzięki skupieniu się na faktach i konkretnych oczekiwaniach, metoda ta unika oceniającego tonu, co sprzyja lepszemu odbiorowi informacji.
Z kolei wyrażanie uczuć pomaga budować empatię i lepsze zrozumienie między stronami.
Jak skutecznie stosować metodę FUKO?
Jeśli masz już za sobą przeczytane kilka książek na ten temat to znasz doskonale podstawy.
A my dzisiaj podrzucamy Ci kilka nagrań, które praktycznie pokazują, jak podejść do FUKO i zastosować tę metodę w rozmowie, nie tylko z podwładnym. FUKO doskonale sprawdzi się w rozmowach z dziećmi, z partnerem, z najbliższymi.
Zapraszamy do cyklu nagrań na naszym kanale YT w zakładce shorts, pt. Jak korygować i motywować przy pomocy FUKO? To kilka przydatnych nagrań, w których CEO Petra Consulting Sylwia Petryna wyjaśnia, czym są poszczególne komponenty tej metody i jak prawidłowo wykorzystywać je w codziennej komunikacji.
Feedback – czasami go dajesz, chociaż o tym nie wiesz
Informacja zwrotna to nie tylko rozmowa. Zwłaszcza dla młodego pokolenia feedback jest… niemal wszystkim, co do nich trafia.
A zatem:
- SMS
- List
- Raport
- Ankieta
- Komentarz na stronie internetowej lub w social mediach
- Twoja mina
- Twoje milczenie
To wszystko też jest feedback.
Podsumowanie
Metoda FUKO to skuteczne narzędzie do udzielania feedbacku, które pomaga w klarownym i konstruktywnym przekazywaniu informacji. Jej struktura sprzyja lepszemu zrozumieniu i współpracy między osobami udzielającymi i odbierającymi feedback. Zachęcamy do wypróbowania tej metody w codziennej pracy i obserwowania pozytywnych zmian w komunikacji i efektywności zespołu.
Warto także pamiętać, że dawanie jakiegokolwiek feedbacku zawsze jest lepsze od … nie dawania Podsumujmy więc jego znaczenie w kilku punktach
- Użycie konkretnej techniki czy modelu zależy od sytuacji, od trudności, z którą się mierzymy, i od osoby, której feedbacku udzielamy.
- Nie ma uniwersalnej metody pasującej do każdej sytuacji, dlatego warto poznać tych metod wiele, aby móc je lepiej dopasować i stosować z pożytkiem dla rozwoju zespołu.
- Feedback powinien być zaplanowany, przemyślany. Wybór momentu i miejsca jest ważny dla oceniającego. Niech to nie będzie jakaś szybka rozmowa w przejściu!
- Nigdy nie udzielaj feedbacku w emocjach – zarówno gdy dotyczą one Ciebie, jak i osoby, której udzielasz informacji zwrotnej.
- Zawsze odnoś się do SYTUACJI i DZIAŁANIA, a nie OSOBY.
- Jeśli to ma zadziałać – pokazuj rozwiązania, daj wskazówki, podpowiedzi.
- Nie musisz dawać feedbacku codziennie, ale dobrze, by był on systematyczny
- Pamiętaj – brak feedbacku to też feedback, w dodatku bardzo zły, świadczący albo o Twoim lekceważeniu albo o słabości.
- Dawaj i proś o feedback- to się nazywa samorozwój.
- Nie zapominaj, że życzliwość, miła atmosfera, uśmiech potrafią czasem zdziałać więcej, niż słowa!
Chcesz nas jeszcze o coś zapytać?
Jeśli tak – śmiało, napisz do nas za pośrednictwem formularza BEZPŁATNA KONSULTACJA
Bądź na bieżąco z naszymi nowościami – zapisz się do newslettera i zaglądaj na nasze Social Media, tam także lubimy się dzielić wiedzą: