Przejdź do treści
  • biuro@petraconsulting.pl
  • 507 057 730
Petra Consulting
  • O nas
    • O Petra Consulting
    • Nasz zespół
    • Praca z nami
    • Akademia Edukacyjna VCC
  • Projekty
    • Aktualne projekty
    • Archiwalne projekty
  • Usługi rozwojowe
  • Opinie klientów
  • Aktualności
  • Kontakt
  • SKLEP
    • E-learning
      • Marketing i sprzedaż
      • Human resources
      • Zarządzanie projektami
      • Finanse i rachunkowość
      • Kompetencje menedżerskie
      • Optymalizacja biznesu
      • Informatyka i bezpieczeństwo
      • Innowacje i rozwój
      • Inne
    • Szkolenia
      • Marketing i sprzedaż
      • Human resources
      • Zarządzanie projektami
      • Rozwój osobisty
      • Finanse i rachunkowość
      • Kompetencje menedżerskie
      • Optymalizacja biznesu
      • Certyfikacja kompetencji
      • Informatyka i bezpieczeństwo
      • Innowacje i rozwój
      • Inne
    • Usługi
      • Doradztwo biznesowe
      • Doradztwo zawodowe
      • Coaching
      • Mentoring
      • Webinaria
    • Produkty
  • BEZPŁATNA KONSULTACJA
    BEZPŁATNA KONSULTACJA
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Dwa razy F, czyli feedback i FUKO

Dwa razy F, czyli feedback i FUKO

 

Feedback jest kluczowym elementem w procesie rozwoju osobistego i zawodowego. Jedną z popularnych metod udzielania feedbacku jest metoda FUKO, która zdobyła uznanie ze względu na swoją skuteczność i prostotę. Jak skutecznie i prawidłowo używać tego narzędzia? Zapraszamy do ciekawego cyklu na naszym kanale YT.

Co to jest metoda FUKO?

 

FUKO to akronim od czterech kluczowych elementów feedbacku: Fakty, Uczucia, Konsekwencje, Oczekiwania. Jest to strukturalne podejście do udzielania informacji zwrotnej, które pomaga w klarownym i konstruktywnym przekazaniu swojego zdania oraz wspiera odbiorcę w lepszym zrozumieniu przekazywanej informacji. Także tej korygującej, z którą zawsze jest najwięcej kłopotów. I to zarówno w przekazie- jak i odbiorze.

Elementy metody FUKO

 

  • Fakty (F): Opisanie konkretnych obserwacji bez interpretacji.

       Stwierdzasz: „Zauważyłem, że na ostatnim spotkaniu zespołu spóźniłeś się o 15 minut.”

  • Uczucia (U): Wyrażenie swoich emocji związanych z zaistniałą sytuacją.

       Mówisz: „Poczułem się zaniepokojony, ponieważ spóźnienie mogło wpłynąć na naszą efektywność.”

  • Konsekwencje (K): Omówienie wpływu zachowania na innych lub na zespół.

       Wskazujesz: „Spóźnienie spowodowało, że musieliśmy zacząć spotkanie później, co skróciło czas na dyskusję o ważnych kwestiach.”

  • Oczekiwania (O): Sformułowanie konkretnych oczekiwań na przyszłość.

      Wyrażasz: „Chciałbym, żebyś na przyszłość starał się przychodzić na czas, abyśmy mogli maksymalnie wykorzystać czas spotkań.”

 

Dlaczego warto stosować metodę FUKO?

 

Bo jest klarowna i obiektywna. Struktura FUKO pomaga w precyzyjnym i zrozumiałym przekazywaniu feedbacku. Dzięki skupieniu się na faktach i konkretnych oczekiwaniach, metoda ta unika oceniającego tonu, co sprzyja lepszemu odbiorowi informacji.

Z kolei wyrażanie uczuć pomaga budować empatię i lepsze zrozumienie między stronami.

Jak skutecznie stosować metodę FUKO?

 

Jeśli masz już za sobą przeczytane kilka książek na ten temat to znasz doskonale podstawy.

A my dzisiaj podrzucamy Ci kilka nagrań, które praktycznie pokazują, jak podejść do FUKO i zastosować tę metodę w rozmowie, nie tylko z podwładnym. FUKO doskonale sprawdzi się w rozmowach z dziećmi, z partnerem, z najbliższymi.

Zapraszamy do cyklu nagrań na naszym kanale YT w zakładce shorts, pt. Jak korygować i motywować przy pomocy FUKO? To kilka przydatnych nagrań, w których CEO Petra Consulting Sylwia Petryna wyjaśnia, czym są poszczególne komponenty tej metody i jak prawidłowo wykorzystywać je w codziennej komunikacji.

Feedback – czasami go dajesz, chociaż o tym nie wiesz

 

Informacja zwrotna to nie tylko rozmowa. Zwłaszcza dla młodego pokolenia feedback jest… niemal wszystkim, co do nich trafia.

A zatem:

  • E-mail
  • SMS
  • List
  • Raport
  • Ankieta
  • Komentarz na stronie internetowej lub w social mediach
  • Twoja mina
  • Twoje milczenie

To wszystko też jest feedback.

Podsumowanie

 

Metoda FUKO to skuteczne narzędzie do udzielania feedbacku, które pomaga w klarownym i konstruktywnym przekazywaniu informacji. Jej struktura sprzyja lepszemu zrozumieniu i współpracy między osobami udzielającymi i odbierającymi feedback. Zachęcamy do wypróbowania tej metody w codziennej pracy i obserwowania pozytywnych zmian w komunikacji i efektywności zespołu.

Warto także pamiętać, że dawanie jakiegokolwiek feedbacku zawsze jest lepsze od … nie dawania  Podsumujmy więc jego znaczenie w kilku punktach

  1. Użycie konkretnej techniki czy modelu zależy od sytuacji, od trudności, z którą się mierzymy, i od osoby, której feedbacku udzielamy.
  2. Nie ma uniwersalnej metody pasującej do każdej sytuacji, dlatego warto poznać tych metod wiele, aby móc je lepiej dopasować i stosować z pożytkiem dla rozwoju zespołu.
  3. Feedback powinien być zaplanowany, przemyślany. Wybór momentu i miejsca jest ważny dla oceniającego. Niech to nie będzie jakaś szybka rozmowa w przejściu!
  4. Nigdy nie udzielaj feedbacku w emocjach – zarówno gdy dotyczą one Ciebie, jak i osoby, której udzielasz informacji zwrotnej.
  5. Zawsze odnoś się do SYTUACJI i DZIAŁANIA, a nie OSOBY.
  6. Jeśli to ma zadziałać – pokazuj rozwiązania, daj wskazówki, podpowiedzi.
  7. Nie musisz dawać feedbacku codziennie, ale dobrze, by był on systematyczny
  8. Pamiętaj – brak feedbacku to też feedback, w dodatku bardzo zły, świadczący albo o Twoim lekceważeniu albo o słabości.
  9. Dawaj i proś o feedback- to się nazywa samorozwój.
  10. Nie zapominaj, że życzliwość, miła atmosfera, uśmiech potrafią czasem zdziałać więcej, niż słowa!

Chcesz nas jeszcze o coś zapytać?

 

Jeśli tak – śmiało, napisz do nas za pośrednictwem formularza BEZPŁATNA KONSULTACJA

Bądź na bieżąco z naszymi nowościami – zapisz się do newslettera i zaglądaj na nasze Social Media, tam także lubimy się dzielić wiedzą:

Facebook

LinkedIn

YouTube

 

 

Udostępnij:

Ostatnie artykuły

Pokolenie Alfa: dzieci ekranów, przyszli liderzy zmian - Petra Consulting
  • 28 października 2025 00:50·

Pokolenie Alfa: dzieci ekranów, przyszli liderzy zmian

Hipernatywni screenagersi, zcyfryzowani totalnie, będący w nieustannym połączeniu. Znający dobrobyt, nieuznający granic (tych geograficznych) i sztywnych hierarchii. Za 4 lata pojawią się na rozmowach rekrutacyjnych. Jesteście ciekawi, jaki szach-mat dla nas szykują? Alpha Generation. Dzieci ery smartfonów, TikToka i sztucznej inteligencji, które już teraz, jako nastolatki, mocno wpływają na trendy chociażby w marketingu czy konsumpcji dóbr. Pokolenie urodzone w dobrobycie, ale także – według licznych analiz – najbardziej wyedukowane (bo potrafiące reaserchować wiedzę). Przeczytaj całość >>>
Czytaj więcej >
  • 20 sierpnia 2025 15:14·

22 lata na własnych zasadach. O odporności, sercu i biznesie tworzonym od podstaw

22 lata w biznesie zobowiązuje. I to nie w biznesie zasilanym przez kapitał obcy, ale takim tworzonym od podstaw,  z serca, według własnych pomysłów, ale również z pewną odpornością na doradzanie zwłaszcza tych, którzy nigdy biznesu nie prowadzą (znacie to?). Dziś krótka historia ponad dwóch dekad firmy, która może się poszczycić jak na polskie warunki „długowiecznością”, a z pewnością odpornością na zmiany.
Czytaj więcej >
Page 1 Page 2 Page 3 Page 4 Page 5Następna →

Zostaw komentarz

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Umów się na bezpłatną konsultację

… i dowiedz się jak możemy Ci pomóc.

Masz pytanie?

Skontaktuj się z nami

  • tel. +48 507 057 730
  • e-mail: biuro@petraconsulting.pl

Masz pytania?

  • biuro@petraconsulting.pl
  • 507 057 730

Umów się na bezpłatną konsultację

… i dowiedz się jak możemy Ci pomóc.

Kompetencje wspierają rozwój – to nasza misja. Realizując przedsięwzięcia biznesowe z różnych dziedzin, jesteśmy świadomi, iż największym kapitałem firm są ich pracownicy. Stosując naszą misję wspieramy rozwój poszczególnych osób oraz całych firm na różnych płaszczyznach działania. Stawiamy na rozwój kompetencji, zaufanie oraz rozwój świadomości, odpowiedzialności biznesowej i społecznej.

Facebook Youtube Linkedin Instagram

SKLEP

  • Usługi
  • E-learning
  • Szkolenia
  • Produkty
  • Usługi
  • E-learning
  • Szkolenia
  • Produkty

FIRMA

Petra Consulting
ul. Broniewskiego 65B
58-309 Wałbrzych
Dolny Śląsk

BLOG

  • Wszystkie
  • Realizacje
  • Poradniki
  • Aktualności
  • Wszystkie
  • Realizacje
  • Poradniki
  • Aktualności

SZYBKI KONTAKT

  • 507 057 730
  • biuro@petraconsulting.pl

Informacje

  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • RODO
  • Mapa strony
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • RODO
  • Mapa strony
Petra Consulting
Polityka Prywatności | Regulamin strony
Projekt i wykonanie: Two Colours Agency

Zapisz się na nasz NEWSLETTER i pobierz DARMOWY E-BOOK Mentoring – odkrywanie potencjału.

Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest Sylwia Petryna prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą Pera Consulting, Szczawno Zdrój 58-310 ul. Saperów 7. NIP: 886-247-52-31, email: biuro@petraconsulting.pl, tel. 507057730 Podanie danych jest dobrowolne. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Klauzuli informacyjnej