Choć mówimy jednym językiem – mamy kłopoty, by się dobrze zrozumieć. Problemy związane z komunikacją to najczęściej występujące problemy zarówno w życiu zawodowym jak i osobistym.
Przyczyn tego jest mnóstwo, począwszy od naszego wychowania i środowiska, w jakim wzrastaliśmy, szkolnej edukacji ale także osobowości i poczucia własnej wartości.
Warto też sobie uświadomić że każdy z nas ma swój własny styl komunikacji który sprawia, że z jedną nową poznaną osobą możesz przegadać całą noc, a z inną – kompletnie się nie klei.
Wyróżnia się 4 podstawowe style zachowań, które wpływają na naszą komunikację. Sprawdź, który najbardziej pasuje do Ciebie i jak powinieneś dostosować swoją komunikację do stylu osoby, z którą rozmawiasz
Style DISC – Dominant (Dominujący), Influencing (Wpływowy), Steady (Stały), Compliance (Sumienny).
Styl D – Dominujący/KIEROWNICZY
- Komunikacja: Konkretna, zdecydowana, silna, nastawiona na fakty, przejmująca kontrolę nad rozmową. Nastawiona na realizację celów, przywódcza, nie lubi spoufalania, zdrabniania. Komunikuje się w sposób jasny i konkretny, bez niedomówień i domysłów.
Styl I – Inspirujący/EKSPRESYJNY
- Komunikacja: w stylu „dusza towarzystwa” lub urodzony sprzedawca, osoba zjednująca innych, inspiruje, motywuje, potrafi kreślić wizję, wzbudzają entuzjazm i zainteresowanie, doskonale odnajduje się w grupie. Lubi publiczne wystąpienia, czuje się wówczas jak ryba w wodzie.
Styl S – Stabilny/PRZYJACIELSKI
- Komunikacja: nastawiona na aktywne słuchanie innych. Osoba o takim stylu jest rozumiejąca, empatyczna i cierpliwa. Zwraca uwagę na wzajemny szacunek i zaufanie. Ważne są uczucia, docenienie. Uważnie słucha, nie ocenia, nie oczekuje fajerwerków, ale brak zauważenia jest dla niej przykry.
Styl C – Sumienny/ANALITYCZNY
- Komunikacja: analityczna, krytyczna. Osoba o takim stylu lubi fakty, dowody, precyzyjność w wyjaśnianiu np. decyzji. Raczej nie odwołuje się do emocji. Lubi szczegółowo wejść w temat, zadaje drobiazgowe pytania, umowy i instrukcje czyta od deski do deski.
Ważne, by styl komunikacji dostosować do rozmówcy. Wtedy jest szansa, że dobrze się zrozumiemy a nasze intencje będą czytelne.
Ta wiedza jest bardzo przydatna np. podczas negocjacji czy prowadzenia rozmów handlowych.
A jeśli interesuje się bardziej temat komunikacji – zapraszamy na nasze tematyczne szkolenia i pigułki wiedzy. Już 7 września odbędzie się warsztat Komunikacja nastawiona na współpracę – efektywne, 5-godzinne zajęcia. Zapisz się już dziś lub zapytaj o naszą ofertę w tym zakresie.