Choć mówimy jednym językiem – mamy kłopoty, by się dobrze zrozumieć. Problemy związane z komunikacją to najczęściej występujące problemy zarówno w życiu zawodowym, jak i osobistym. Przyczyn tego jest mnóstwo, począwszy od naszego wychowania i środowiska, w jakim wzrastaliśmy, szkolnej edukacji ale także osobowości i poczucia własnej wartości.
Ale warto też sobie uświadomić że każdy z nas ma swój własny styl komunikacji który sprawia, że z jedną nową poznaną osobą możesz przegadać całą noc, a z inną – kompletnie się nie klei.
Wyróżnia się 4 podstawowe style zachowań, które wpływają na naszą komunikację. Sprawdź, który najbardziej pasuje do Ciebie i jak można dostosować swoją komunikację do stylu osoby, z którą rozmawiasz. A wtedy zobaczysz – od razu będzie łatwiej!
Style 𝗗𝗜𝗦𝗖: 𝗗𝗼𝗺𝗶𝗻𝗮𝗻𝘁 (Dominujący), 𝗜𝗻𝗳𝗹𝘂𝗲𝗻𝗰𝗶𝗻𝗴 (Wpływowy), 𝗦𝘁𝗲𝗮𝗱𝘆 (Stały), 𝗖𝗼𝗺𝗽𝗹𝗶𝗮𝗻𝗰𝗲 (Sumienny).
🔴 Styl D – Dominujący/KIEROWNICZY
Komunikacja: Konkretna, zdecydowana, silna, nastawiona na fakty, przejmująca kontrolę nad rozmową. Nastawiona na realizację celów, przywódcza, bez spoufalania, zdrabniania
🟡 Styl I – Inspirujący/EKSPRESYJNY
Komunikacja: w stylu „dusza towarzystwa” lub urodzony sprzedawca, osoba zjednująca innych, inspiruje, motywuje, potrafi kreślić wizję, wzbudza entuzjazm i zainteresowanie, doskonale odnajduje się w grupie
🟢 Styl S – Stabilny/PRZYJACIELSKI
Komunikacja: nastawiona na aktywne słuchanie innych. Osoba o takim stylu jest rozumiejąca, empatyczna i cierpliwa. Zwraca uwagę na wzajemny szacunek i zaufanie. Ważne są uczucia, docenienie.
🔵Styl C – Sumienny/ANALITYCZNY
Komunikacja: analityczna, krytyczna. Osoba o takim stylu lubi fakty, dowody, precyzyjność w wyjaśnianiu np. decyzji. Raczej nie odwołuje się do emocji.
Ważne jest, by styl komunikacji dostosować do rozmówcy. Wtedy jest szansa, że dobrze się zrozumiemy a nasze intencje będą czytelne.
A jak jest Twój styl komunikacji?