Empatia i empatyczna komunikacja to żelazne zasady budowania dobrych relacji zawodowych i osobistych. Bez empatycznej postawy nie ma możliwości dobrego porozumienia, zrozumienia co druga osoba chce nam przekazać.
W zarządzaniu empatyczna komunikacja ma kolosalne znaczenie:
– pozwala budować szacunek i zrozumienie
– pokazuje otwartość na dialog, korzystanie z doświadczeń podwładnych
– umożliwia tworzenie sojuszy
– pomaga wspólne wypracować działania optymalizujące realizację zadań
Dla pracowników niesie również same korzyści:
– daje poczucie bezpieczeństwa
– poprzez szacunek i aktywne słuchanie budzi sympatię i pozytywną energię
– rodzi zaufanie do podwładnego
– zwiększa motywację
Ale aby to wszystko się zadziało, trzeba empatię stosować w codziennych działaniach.
A 5 żelaznych zasad empatycznej komunikacji to:
- nie etykietuj w rozmowie drugiej osoby – absolutnie unikaj sformułowań typu „Ty zawsze, jak zwykle, bo Ty nigdy”, itp.
- słuchaj uważnie, co mówi Twój rozmówca, dopytuj, gdy czegoś nie zrozumiałaś/eś.
- używaj komunikatu „JA” – czyli zamiast powiedzieć: „znowu się gapisz w telewizor, kiedy rozmawiamy!” powiedz: „Jest mi przykro/czuję się zlekceważony, gdy rozmawiając patrzysz w tv, czy mógłbyś go wyłączyć?”
- staraj się mówić z dobrą intencją, nawet, jeśli chcesz zwróć uwagę, że coś zostało zrobione niewłaściwie lub należy nad tym popracować – zakładając, że nie chcesz nikogo dotknąć, skrytykować ocenić, leć pomóc mu zmienić np. zachowanie czy działania, których powinien unikać.
- dawaj jasny feedback – unikniesz niedomówień, domysłów, które mogą istotnie popsuć relacje.
Pozytywna i empatyczna komunikacja ma ogromne znaczenie a poznanie technik skutecznej komunikacji może Ci się przydać nie tylko wówczas, gdy zarządzasz zespołami, ale także np. podczas rozmowy rekrutacyjnej czy ubiegania się o awans.
Jeśli chcesz wiedzieć, jak komunikować się pozytywnie i z empatią – zapraszamy na nasz warsztat Komunikacja nastawiona na współpracę
A jeśli chcesz zapytać o inne nasze szkolenia i usługi – skorzystaj z bezpłatnej konsultacji
Wierzymy, że kompetencje wspierają rozwój