Najważniejszym zadaniem dobrego trenera kompetencji miękkich jest nie tylko rozwijanie umiejętności uczestników, ale także budowanie ich świadomości siebie i umiejętności interpersonalnych. Wiele zależy właśnie od umiejętności i warsztatu samego szkoleniowca. W trakcie procesu dość często pojawiają się błędy, które mogą utrudnić uczestnikom osiągnięcie pełnego potencjału. Te błędy zdiagnozowaliśmy jako 16 grzechów trenerskich. A ponieważ mogą stanowić istotną barierę dla rozwoju i wzajemnego zrozumienia się na sali szkoleniowej – postanowiliśmy im nieco przyjrzeć.
Tych grzechów lepiej nie popełniaj
Przekazywanie wiedzy musi opierać się nie tylko na wiedzy posiadanej. Powinno być również atrakcyjne, dynamiczne. Trener powinien potrafić stosować odpowiednie narzędzia, by szkolenie zaprojektować i ciekawie zrealizować. A potem zmierzyć jego efekty. A z tym różnie bywa i pewnie każdy z nas, uczestnicząc w różnych szkoleniach, ma swoje obserwacje.
Naszą wiedzę opieramy na 10 lat doświadczenia i XII edycjach certyfikowanej Szkoły Trenerów. A zatem – uwierzcie nam – mamy w tym zakresie sporo wiedzy i praktyki.
A ponieważ lubimy się naszą wiedzą dzielić – w tym wpisie garść doświadczeń i ważny komunikat: nie rób tego na sali szkoleniowej!
Grzech 1. Powierzchowne przygotowanie do zawodu
Wiele osób uważa, że zdobycie umiejętności szkoleniowca nie nastręcza wielu trudności. Ot – wystarczy dwudniowe szkolenie i już mogę podbijać sale szkoleniowe. Otóż – nie. Proces przygotowania do tej pracy w większości powinien opierać się na doświadczaniu procesu, pracy z grupą, a przede wszystkim treningowi interpersonalnemu. To jedno z najważniejszych doświadczeń trenerskich, które pozwala przejrzeć się w lustrze, jakim jest grupa – i otrzymać obiektywny feedback. Zatem – jeżeli chcesz być dobrym trenerem, poszukaj dobrej szkoły trenerskiej, która pracuje w oparciu o doświadczanie procesu, trening interpersonalny i zajęcia praktyczne.
Grzech 2. Nieznajomość metodologii projektowania szkoleń
Niestety bardzo często trenerzy skupiają się na zaprojektowaniu i prowadzeniu szkolenia, nie doceniając równie istotnego elementu, jak identyfikacji potrzeb szkoleniowych i ewaluacji. Aby trafić do celu – musisz go poznać.
Grzech 3. Za dużo teorii, za mało praktyki
Brak proporcji pomiędzy częściami wykładowymi a ćwiczeniami! Dobre szkolenie ma na celu nie tylko dostarczyć wiedzę, ale przede wszystkim przynieść zmianę w obszarze postaw i umiejętności. A to ludzie przetrenują w działaniu, a nie na slajdach.
Grzech 4. Znam się na wszystkim
Syndrom alfy i omegi – znasz to? Są trenerzy, którzy deklarują, że są w stanie zrobić szkolenie na każdy temat. Nie idźcie tą drogą! Specjalizacja trenerska powinna dotyczyć kilku tematów, wówczas jakość szkoleń będzie na odpowiednim merytorycznie poziomie. Bycie ekspertem od wszystkiego to raczej nie jest dobry pomysł.
Grzech 5. Im więcej upchnę, tym lepiej
Nieumiejętne dostosowanie programu szkoleniowego do ilości godzin trwania szkolenia– to częsty błąd. Wówczas mamy do czynienia z takim „niedokończonym” szkoleniem. Dlaczego? Po prostu: nie zmieściłeś się z treścią. Feedback po takim szkoleniu nie będzie dobry.
Grzech 6. Jestem lekiem na całe zło
Czyli tak zwane obiecanki cacanki. Kiedy trener obiecuje, że określone szkolenie rozwiąże każdy problem klienta – to radzimy być czujnym.
Grzech 7. Każdy musi mnie lubić i musi być miło
Szkolenie to nie jest miejsca, na którym musi być fajnie i miło. Ma nastąpić zmiana.
Oczywiście –atmosfera jest ważna i dobra atmosfera sprzyja przyswajaniu wiedzy.
To co najważniejsze: głównym celem szkolenia nie jest stworzenie atmosfery, lecz wywołanie zmiany. Proces uczenia się, nabywania wiedzy przebiega skuteczniej, gdy… wychodzimy ze strefy komfortu.
Grzech 8. Rutyna
Zabija zawsze i wszystko. Rutyna to nuda. Nawet dla samego trenera. Ta sama anegdotka na każdym szkoleniu. Ten sam zestaw ćwiczeń. Absolutnie nie powtarzaj się na szkoleniach, bo:
- ludzie szybko to wyłapią
- będą to sobie przekazywać
- zyskasz wątpliwy „fejm”
Grzech 9. Niezidentyfikowanie dotychczasowych umiejętności uczestników szkolenia
To częsty błąd wśród szkoleniowców. Kluczowe jest zapoznanie się z poziomem wiedzy i umiejętności uczestników. Co ci to daje? Pewność, że zaproponowany program i i sposób prowadzenia zajęć dopasujesz do poziomu i wcześniejszych doświadczeń grupy.
Grzech 10. Brak informacji zwrotnej na temat umiejętności i warsztatu trenera
Musisz mieć feedback od ludzi. Musisz dowiedzieć się, czy szkolenie odpowiedziało na ich potrzeby. To także najprostszy sposób, by weryfikować swój warsztat.
W ankiecie ewaluacyjnej możesz też zbadać, jakie są dodatkowe potrzeby grupy. Bo może być tak, że przy szkoleniu z komunikacji wyjdzie, że tak naprawdę nie ma w organizacji opisanych procesów, że są konflikty i zaburzone relacje – i sama komunikacja tu nie pomoże.
Grzech 11. Brak umiejętności udzielania informacji zwrotnej dla uczestników
Feedback jest nie tylko dla trenera! Feedback od trenera dla uczestników szkolenia to ważna informacja na temat ich postępów, osiągnięć oraz obszarów, które wymagają poprawy. Jest to kluczowy element skutecznego procesu uczenia się, który pomaga uczestnikom zrozumieć, jak dobrze radzą sobie w omawianych umiejętnościach oraz w jaki sposób mogą się dalej rozwijać.
Grzech 12. Brak równowagi pomiędzy umiejętnością badań potrzeb szkoleniowych, kompetencjami i umiejętnościami trenerskimi
Może to skutkować niewłaściwym zrozumieniem rzeczywistych potrzeb uczestników i w efekcie dostarczeniem treści, która nie jest adekwatna lub nie spełnia oczekiwań. A jeśli wyjdą także niedostatki warsztatowe – mamy gotową katastrofę: trener może mieć trudności z przekazywaniem wiedzy, utrzymaniem uwagi uczestników, czy rozwiązywaniem konfliktów w grupie.
Grzech 13. Brak znajomości faz procesu grupowego
Tutaj kłania się doświadczenie własne w postaci treningu interpersonalnego. Tam możemy przekonać się, jak może wyglądać proces grupowy i z czym, jako trener możesz się mierzyć (a może to być np. konflikt).
Grzech 14. Brak działań wdrażających efekty po szkoleniu
W tym przypadku, jeżeli jesteś trenerem zewnętrznym, możesz mieć ograniczony wpływ na wdrażanie zmian. Ale jeżeli jesteś wewnątrz organizacji i odpowiadasz za procesy rozwojowe, musisz przypilnować, aby efekty zdobycia wiedzy i umiejętności przez uczestników zostały wdrożone. Nie ma nic gorszego niż „odfajkowanie” szkolenia – a wszystko dalej działa po staremu.
Grzech 15. Skupienie uwagi tylko na aktywnych i zaangażowanych uczestnikach
Po pierwsze, pomijanie mniej aktywnych uczestników może prowadzić do poczucia wykluczenia, co z kolei może obniżyć ich motywację i zaangażowanie w procesie szkoleniowym. Co gorsza – może ograniczać potencjał grupy jako całości oraz przyczynić się do braku równowagi w poziomie zaawansowania uczestników. Odbiór takiego szkolenia nie będzie dobry.
Grzech 16. Wypalenie zawodowe
To zawód, który wymaga ogromnych pokładów energii, zaangażowania emocjonalnego, nawiązywania relacji. Jak w każdym zawodzie: funkcjonowanie w nim przez lata może wypalić. Dlatego ważna jest dbałość o własną higienę psychiczną, odpoczynek, o sferę emocjonalną, ale i fizyczną. To ty jesteś narzędziem, a o narzędzia trzeba dbać!
Podsumowanie
Mamy nadzieję, że wiedza o tych podstawowych błędach i pułapkach, jakie czekają na szkoleniowców, pomoże Ci stać się lepszym specjalistą. Zwłaszcza, jeśli jesteś dopiero na początku tej drogi. W myśl zasady: po co robić coś źle – skoro można robić coś dobrze?
A jeśli zależy Ci na zdobyciu umiejętności trenerskich na wysokim poziomie – zapraszamy do naszej certyfikowanej Szkoły Trenerów.
Mamy za sobą XII edycji i blisko 200 przygotowanych do tej roli trenerów.
Stawiamy na intensywne zajęcia praktyczne, trening interpersonalny i certyfikację.
Uczymy, jak być dobrym trenerem i czerpać z tej pracy satysfakcję.
Chcesz nas jeszcze o coś zapytać?
Jeśli tak – śmiało, napisz do nas za pośrednictwem formularza BEZPŁATNA KONSULTACJA
Bądź na bieżąco z naszymi nowościami – zapisz się do newslettera i zaglądaj na nasze Social Media, tam także lubimy się dzielić wiedzą: