Według Raportu o przyszłości miejsc pracy, przygotowanego przez Światowe Forum Ekonomiczne, prawie 50% pracowników na świecie będzie musiało się przekwalifikować w najbliższych latach. Uczenie i oduczanie, krytyczne myślenie, odporność na stres – oto 10 kluczowych kompetencji na trudne czasy.
Wprowadzenie
Bez wątpienia szybkie tempo zmian technologicznych i społecznych wymaga dziś od pracowników nieustannego doskonalenia się i adaptacji. Według raportu Światowego Forum Ekonomicznego, w ciągu najbliższych kilku lat nawet 50% pracowników będzie musiało się przekwalifikować, aby sprostać nowym wymaganiom rynku pracy. A do tego będą potrzebne pewne kluczowe kompetencje, które należy rozwijać, aby być konkurencyjnym na rynku pracy w trudnych czasach.
Adaptacji do nowych realiów
Jesteśmy świadkami czwartek rewolucji przemysłowej, albo – jak mówią niektórzy, nawet piątej rewolucji technologicznej. Cyfryzacja, automatyzacja, gwałtowny rozwój AI wpływają na zmiany w wymaganiach zawodowych. Pojawia się zapotrzebowanie na zupełnie nowe umiejętności i kompetencje, zwłaszcza te miękkie. Ponieważ coraz więcej mówimy o świecie BANI, świecie ciągłych zmian, nieprzewidywalnym i płynnym. W tej sytuacji znaczenia nabierają pewne konkretne kompetencje, które pozwalają na szybką adaptację do zmian. Jakie to kompetencje?
10 Kluczowych kompetencji na trudne czasy według Raportu World Economic Forum
1. Krytyczne myślenie i rozwiązywanie problemów.
To obszar silnie powiązany z proaktywnością, wychodzeniem naprzeciw wyzwaniom i trudnościom. Kompetencja bardzo potrzebna nie tylko w kontekście pracy zespołowej, ale także naszego podejścia indywidualnego do stawiania czoła problemom.
2. Innowacyjność i kreatywność
kolejna, przydatna kompetencja w radzeniu sobie z wyzwaniami. To zdolność do wprowadzania nowych i wartościowych pomysłów, aktywność i zaangażowanie, tak cenione i potrzebne w organizacjach.
3. Oryginalność, pomysłowość, inicjatywa
Oto kompetencje nieoczywiste, ale bardzo cenione w świecie wyzwań i trudności. Wychodzenie poza schematy, myślenie nielinearne, pomysły i kreacje wizjonerskie – to z pewnością może zaoferować nowe pokolenie, a w połączeniu s osobami doświadczonymi tworzyć zespoły różnorodne, które stają się dziś najbardziej efektywne i skuteczne.
4. Aktywne uczenie się i oduczanie, adaptacyjność
Czyli zdolność do szybkiego przyswajania nowych informacji i umiejętności, w powiązaniu z umiejętnością dostosowywania się do zmieniających się warunków. Szczególnie przydatna w sytuacji reskillingu, gdy musimy przyswoić nowe umiejętności i szybko wejść w nowe zadania.
5. Odporność emocjonalna i tolerancja na stres
Obszar resilience to ogromnie ważna sfera naszej odporności psychicznej. Umiejętność radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, odzyskiwanie równowagi, przejście do działania w stresujących warunkach – to jedna z kluczowych umiejętności zwłaszcza dla liderów. Zarządzanie stresem – jak czasami się to nazywa – jest niezbędne do ochrony dobrostanu zarówno własnego, jak i pracowników
6. Przywództwo i wpływ społeczny
Od współczesnych liderów nie oczekuje się już tylko sprawnego zarządzania, lecz autentycznego przywództwa, inspirowania innych do działania, przewodzenia, charyzmy, autentyczności. Więcej o przywództwie przeczytasz także w naszych wpisach: Od managera do lidera a także: Kompetencje współczesnego lidera: droga ku przywództwu transformacyjnemu
Liderzy na trudne czasy muszą nie tylko sprawnie zarządzać i osiągać wyniki, ale koncentrować się także na wywieraniu pozytywnego wpływu o charakterze mentorskim, budzeniu głębokiej motywacji i zaangażowania.
7. Kompleksowe rozwiązywanie problemów, wizjonerstwo
Kompetencja silnie powiązana z przewodzeniem, oddziaływaniem na ludzi, proaktywnością.
8. Umiejętności technologiczne, programowanie, analiza danych.
Te z kolei powiązane są silnie z digitalizacją, wykorzystaniem nowoczesnych technologii w zarządzaniu, marketingu, biznesie. Obsługa aplikacji, Social Mediów, ale także programowanie – to kompetencje na wagę złota teraz i w przyszłości.
9. Współpraca i praca zespołowa
Zespół to siła. A jego siłą są ludzie, którzy go tworzą. Ważne są relacje i współpraca, empatia, rozumienie różnić pokoleniowych i potrzeb generacyjnych.
10. Zarządzanie czasem i samodyscyplina
Kompetencje z zakresu selfmanagement. To umiejętność efektywnego planowania i realizowania zadań w określonym czasie, co w połączeniu z samodyscypliną, czyli zdolnością do samodzielnego wykonywania zadań i utrzymywania produktywności bez nadzoru – daje idealną mieszankę odpowiedzialnego i zaangażowanego pracownika.
Jak rozwijać kluczowe kompetencje?
Możliwości jest mnóstwo. Od czego warto zacząć?
- Szkolenia i kursy online: jeśli czujesz, że brakuje ci ważnych kompetencji i umiejętności – uzupełnij je, wybierając odpowiednie kursy lub szkolenia. Zwróć uwagę, czy są to szkolenia certyfikowanie, czy prowadzą je praktycy z doświadczeniem.
- Programy rozwojowe. To doskonała forma szlifowania umiejętności i wnoszenia je na wyższy poziom. Opierają się w dużej mierze na pracy z doświadczonymi praktykami, mentorami, liderami, którzy dzielą się własnym doświadczeniem. Od lat prowadzimy jeden z takich programów, przeznaczony dla liderów – Leaders Skills .
- Uczenie się przez całe życie – lifelong learning. Dobrze jest wykształcić nawyk ciągłego rozwoju i doskonalenia. To nie muszą być kolejne szkolenia i certyfikaty. Literatura, wydarzenia rozwojowe, podcasty, webinary- wiedza jest na wyciągnięcie ręki, warto z niej korzystać.
- Networking i wymiana doświadczeń. Od kilku lat zauważalny jest trend rosnącego znaczenia budowania sieci kontaktów w rozwoju zawodowym. Wzrost zainteresowania platformą LinkedIn jest tego najlepszym przykładem, ale także liczne wydarzenia networkingowe to potwierdzają.
Podsumowanie
Przyszłość będzie wymagać od nas znacznie więcej niż tylko twardych umiejętności technicznych. Kompetencje miękkie, takie jak krytyczne myślenie, innowacyjność, odporność emocjonalna czy zarządzanie czasem, będą kluczowe w utrzymaniu stabilności zawodowej i sukcesu w nadchodzących latach. Nauka i rozwój nie kończą się na zdobyciu dyplomu czy kwalifikacji. W erze postępującej automatyzacji i rosnącej roli sztucznej inteligencji, jedynym sposobem na utrzymanie przewagi na rynku pracy jest ciągłe doskonalenie swoich umiejętności, czyli reskilling, upskilling.
Wnioski
- Kompetencje przyszłości są dostępne dla każdego: ważne jest, aby nie bać się zmian, lecz dostrzegać w nich szansę na rozwój.
- Zdolność adaptacji jako najważniejsza umiejętność: kluczem do sukcesu w przyszłości jest umiejętność szybkiego przystosowania się do nowych warunków.
- Proaktywność: to nawyk, który sprawdzi się zawsze i w każdej sytuacji.
- Zarządzanie swoją kariera jest niezbędne do tego, by realizować swoje cele i nie ulec wypaleniu zawodowemu
- Własny dobrostan: to obszar, o który każdy z nas musi zadbać szczególnie.
A jeśli potrzebujesz sprawdzonych i certyfikowanych kompetencji, zapraszamy na nasze szkolenia, a także do programów rozwojowych i mentoringowych.
Kompetencje wspierają rozwój – to motto, mimo upływu 21 lat (a taki właśnie jubileusz świętujemy obecnie), pozostaje wciąż aktualne.
Chcesz nas jeszcze o coś zapytać?
Jeśli tak – śmiało, napisz do nas za pośrednictwem formularza BEZPŁATNA KONSULTACJA
Bądź na bieżąco z naszymi nowościami – zapisz się do newslettera i zaglądaj na nasze Social Media, tam także lubimy się dzielić wiedzą: